themicbanner

مهم نیست کشور را ترک کنیم

[ad_1]

روآرو- بر خلاف روند معمول، دولت تعرفه های صادراتی را لغو کرده است. اما مشخص شده است که منبع درآمد دولت از این عوارض 1500 میلیارد تومان خواهد بود. در عین حال برخی رسانه های اقتصادی نیز با اثر انگشت از افزایش 14 برابری عوارض خروج از کشور خبر دادند. دولت گفته است که ارقام نادرست است، اما نگفته است که اعداد هدف چقدر خواهد بود.

به قول آقای فرارو. بر اساس این محاسبات هزینه عوارض صادراتی به 5 میلیون و 200 هزار تومان خواهد رسید. اعلام آمار و ارقام در چهل و هشت ساعت گذشته با انتقاد دولت سیزدهم مواجه شده است.

مالیات خروجی سفر اول امسال 400 هزار تومان، سفر دوم 600 هزار تومان و سفر سوم 800 هزار تومان است.

این رقم در سال 1399 برای سفر سوم به ترتیب 264 هزار تومان، 396 هزار تومان و 528 هزار تومان بوده است. این ارقام نشان می دهد که دولت دوازدهم در سال 1400 عوارض صادراتی را 51 درصد افزایش داده است. اما شایان ذکر است که دولت قبل با وجود افزایش 51 درصدی، 110 میلیارد تومان درآمد برآورد کرده است.

اما در حال حاضر دولت درآمد از این محل را حدود 14 برابر یعنی 1500 میلیارد تومان برآورد می کند. با این حال، پیش نویس قانون بودجه دقیقاً مشخص نمی کند که سه خروجی اول برای تحقق اهداف درآمدی دولت چقدر است.

اشتباه محاسباتی دولت در موضوع مالیات صادر شده است

اخراج 5 میلیون و 200 هزار تومانی

منتقدان دولت سیزدهم را متهم می کنند که برای جلوگیری از انتقاد، شفافیت تعرفه ها را از لیست بودجه حذف کرده تا بی سر و صدا محدودیت های درآمدی خود را اجرا کند.

اما دولت از آن زمان این ارقام را تایید کرده است.

رئیس کل طرح ها و بودجه و سخنگوی دولت پیشنهاد افزایش عوارض صادراتی را مطرح کرده اند اما هنوز در دولت ثبت نام نکرده اند. بنابراین تصمیمی گرفته نشده است.

البته استدلال این دو مقام ارشد دولت سیزدهم برای شناسایی درآمد 1500 میلیارد تومانی عوارض خروج از کشور این است که با کاهش محدودیت ها میزان غذا نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. بنابراین، منابع پیش‌بینی نیز شناسایی می‌شوند.

علاوه بر او تعدادی از نمایندگان مجلس نیز خواستار تغییر حکومت شدند. الیاس نادران و محسن دهنوی نمایندگان تهران معتقدند برآوردهای دولت از درآمد این تسهیلات به معنای افزایش تعرفه عوارض صادراتی نیست. در عوض، دولت انتظار دارد با افزایش قبوض سفر، درآمد آن در سال آینده افزایش یابد.

با این حال، آنها هنوز چیز زیادی در مورد نرخ خروج و افزایش نرخ نمی دانند. نادران به تنهایی تخمین می زند که نرخ مکالمه حدود 30 درصد افزایش یابد.

اشتباه محاسباتی دولت؛ هزینه خروج چقدر است؟

اکنون دولت پیش بینی کرده است که با برداشته شدن محدودیت های سفر، تعداد سفرهای خارج از کشور ۱۴ برابر خواهد شد. در این شرایط تبعات خروج از کشور تغییر چندانی نخواهد داشت. اما با وجود کرونا، سفر ممکن است 300 درصد خوش بینانه تر باشد. بنابراین می توان کرایه را برای اولین بار از 3 سفر به 1.2 میلیون یعنی 2.4 میلیون پرواز افزایش داد که باعث افزایش 300 درصدی کرایه سفر می شود. در این صورت 440 میلیارد تومان درآمد شناسایی می شود و کسری بودجه نیز ایجاد می شود، حدود بیش از یک هزار میلیارد تومان.

اما هنوز مشکل شناسایی بودجه 1500 میلیارد تومانی وجود دارد. اما اگر دولت اصرار به دستیابی به درآمدهای واقعی 1500 میلیارد تومانی داشته باشد و افزایش قابل توجهی در سفر وجود نداشته باشد، باید نرخ مالیات صادراتی مسافران بار اول را به یک سوم 1400 درصد افزایش دهد.

در این صورت نرخ ذخیره سازی بین 5 میلیون و 200 هزار تومان تا 11 میلیون و 200 هزار تومان برای برآورد درآمد تعیین می شود. اما در عمل میل به سفر بسیار کاهش می یابد و درآمد 1500 میلیارد تومانی حاصل نمی شود.

در حالت سوم اگر مرسوم باشد هر سال حدود 50 درصد به نرخ مالیات اضافه می شود. تعداد سفرهای اول تا سوم به 600000 رسید و به 1.2 میلیون نفر رسید. اما آیا نرخ خروج از کشور در شرایط فعلی 14 برابر می شود تا دولت با کسری بودجه مواجه نشود؟

اشتباه محاسباتی دولت در موضوع مالیات صادر شده استمهدی پازوکی، اقتصاددان به این سوال پاسخ می دهد در گفتگو با فرارو وی گفت: هیچ کشوری در دنیا به توسعه چنین سفرها و بودجه ای از نظر تعرفه صادراتی فکر نمی کند. به نظر من این موضوع جز ایجاد اثر روانی و توجیه افزایش قیمت ها هیچ تاثیر مثبتی برای دولت ندارد. در مقابل رقم 1500 میلیارد تومانی در بودجه عدد زیادی نیست که کسری دولت محسوب شود. اما مطمئناً چنین درآمدی شناسایی نخواهد شد.

او معتقد است این افزایش تنها پیامدهای روانی دارد و جامعه ایرانی را سنتی‌تر می‌کند، اصیل و معکوس. ما امروز به انتقال فناوری نیاز داریم و برای این منظور بخش خصوصی ما باید با بخش خصوصی خارج از کشور ارتباط برقرار کند. اما در عمل امکان رفتن با چنین چهره ای برای آنها وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی، ارتباط بین محققان، کارشناسان و شرکت های خصوصی با دنیای خارج به شدت کاهش یافته و ضد توسعه خواهد بود.

اقتصاددانان همچنین معتقدند که تعرفه های صادراتی باید تا 10 درصد بودجه عمومی کشور افزایش یابد. زیرا برای تخلفات راهنمایی و رانندگی 5 درصد افزایش جریمه در نظر گرفته شده است یعنی در صورت تخلف 5 درصد دیگر جریمه می شود بنابراین میزان خروج از کشور از 10 درصد فراتر می رود. در عین حال، کنترل های معقول تعرفه ها باعث رونق صنعت هوانوردی و اقتصاد ایران شده است. این امکان را به ایرانیان مقیم خارج از کشور می دهد که به ایران سفر کنند و سالانه حدود 2000 تا 3000 دلار هزینه کنند که برای اقتصاد ملی مفید است.

وی معتقد است اگر 14 برابر افزایش عوارض صادراتی اعمال شود، نشان می‌دهد که مجلس تصمیم‌گیری درباره نظام تصمیم‌گیری اقتصادی ایران دارد.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما