themicbanner

چه کسی خانه خالی دارد؟

[ad_1]

از مجموع واحدهای مسکونی ایران که کد پستی شده اند، 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی خالی است که از این تعداد 900 هزار واحد مسکونی یا 40 درصد آن به اشخاص حقوقی مانند بانک ها، مؤسسات و شبه دولتی اختصاص دارد.

به گزارش همشهری، هفت سال از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی می گذرد و اجرای این قانون نیز به دلیل خالی بودن خانه ها متوقف شده است. وزارت راه و شهرسازی که متولی اصلی شناسایی روستاهای خالی از سکنه است، بارها لیست روستاهای خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است که البته هنوز مراحل اخذ مالیات از آنها تحویل داده نشده است. تا به امروز، این وزارتخانه 8.4 درصد از خانه‌ها را در سراسر کشور خالی اعلام کرده است.

لیست خانه های سیاه خالی

از تیرماه 1373 که قانون گمرک مستقیم ماده 54 در مجلس شورای ملی در خصوص اخذ مالیات از پست های خالی شهرهای بالای 100000 نفر به تصویب رسید، وزارت اطلاعات و شهرسازی موظف به تشکیل دولت است. املاک و مستغلات و سیستم های مسکن. IRS دسترسی به اطلاعات سیستم را برای جمع آوری مالیات از مشاغل خالی فراهم می کند. البته این کار تا چهار سال بعد توسط وزارت اطلاعات انجام نشد و در اواخر سال 98 سامانه شناسایی خانه خالی وارد نشد.

در این زمینه، وزارت اطلاعات و شهرسازی که خود را تنها مرجع در شناسایی و پیشنهاد پست‌های خالی می‌داند، فهرستی را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد که در آن آژانس طبق قانون باید از مالکان مالیات دریافت می‌کرد، اما مشکل این بود که در IRS: اکثر خانه ها را نمی توان مالیات گرفت و نمی توان آنها را تسویه کرد. این در حالی است که به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه تاکنون 2 میلیون و 300 هزار واحد خالی را در اختیار این سازمان قرار داده است و پیش از این نیز خالی از سکنه ها را اجرایی کرده است. به گفته محمودزاده، در فهرست نهایی ارائه شده به سازمان امور مالیاتی در 17 آبان ماه سال جاری، یک میلیون و 174 هزار واحد متعلق به اشخاص حقوقی بیش از 900 هزار واحد بوده که به صورت اختصاصی به سازمان تحویل داده شده است. از سی دی ها کار مالیات

حقوق دوستداران سازندگی

اشخاص حقوقی مالک خانه هستند که عمدتاً بانک ها، مؤسسات و نیمه دولتی هستند که در سال های اخیر علاقه زیادی به سرمایه گذاری در صنایع ساختمانی، ساختمانی و مناظره ای نشان داده اند و در گذشته موضوع بحث های زیادی بوده است. نقطه عطف ظهور اشخاص حقوقی به ویژه بانک ها در بازار مسکن و علاقه آنها به ساخت و ساز و نگهداری به عنوان دارایی به دوره رشد مسکونی در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 برمی گردد و به استقلال آنها منجر شد. در صنعت. این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرده است که حتی تعدادی از بانک ها تمام منابع خود را صرف توسعه فعالیت های عمرانی کرده اند و همین امر منجر به ایجاد شرکت های مهندسی و ساختمانی متعدد در زیرمجموعه ها شده است. شرکتی که تسهیلات استقراض متقابل را از بانک مادر دریافت می کند، در واقع مسئولیت تحول و گردش منابع بانکی در صنعت ساختمان را بر عهده دارد و از آنجایی که محصولات این فرآیند به نمایندگی از ارزش واقعی، وام مسکن خود را به ثبت رسانده است. ملک بانک هنوز بسته است.

این ریزه کاری ها از یک سو باعث تسهیل در واگذاری املاک به مالکان شده است، مزایا و شعب بانک برای آوردن سود به جیب املاک قیمت صنعتی است، ساخت و ساز خسارت جدی وارد می کند. آخرین مصرف کننده این صنعت. در پایان بازی، اشخاص حقوقی به‌ویژه بانک‌ها باقی می‌مانند و انبوهی از املاک و مستغلات که نه تنها بازار نمی‌تواند آن‌ها را جذب کند، بلکه برخی فقط با هدف سرمایه ساخته می‌شوند و نه لزوماً در قالب خانه‌های مجلل. .

آمار بازی در یک خانه خالی

نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 و آمار وزارت نیرو از مشترکان مسکن کشور نشان می دهد که در سال 95 تعداد کل واحدهای مسکونی با کد پستی در ایران 27.5 میلیون واحد بوده است. با فرض کاهش هزینه های تخریب و نوسازی مسکن در دوره ساخت به گونه ای که موجودی مسکن کشور در 5 سال گذشته افزایشی را تجربه نکرده است، در شرایط فعلی محدودیت 2.3 میلیون خانه خالی وجود دارد. علاوه بر مسکن دوم، 2 میلیون و 115 هزار واحد مسکونی اعلام شد که 8.4 درصد از کل سبد مسکونی کشور خالی از سکنه است. در مقابل، سرشماری سال 95 برآورد کرد که 24.19 میلیون خانوار ایرانی در 22.825 میلیارد واحد زندگی می کنند که 36.7 درصد آنها مستاجر هستند. به عبارتی در بهترین حالت، مجموع خانه های اجاره ای ایران در سال 95 کمتر از 8.4 میلیون واحد بوده است. با این تفاصیل و با این فرض خوش بینانه مبنی بر عدم تغییر نرخ اجاره بها در کشور طی پنج سال گذشته، در شرایط فعلی معادل 27.5 درصد کل اجاره بها در ایران، جای خالی وجود دارد.

این ارقام به گونه ای است که می توان گفت فشار خانه های خالی و عرضه آن به بازار مسکن یا اجاره می تواند مشکلات عمده این بازارها را حل کند. علاوه بر این، اگر منجر به تعادل در قیمت مسکن شود، می تواند اجاره ها را نیز رقابتی تر کند. اما واقعیت این است که انواع جای خالی تعریف شده بسته به نیاز بازار بسیار متفاوت است، هرچند اجرای صحیح و عدم سازش قوانین مالیاتی خالی با حداکثر مجازات برای صاحبان آنها، هر نتیجه ای که داشته باشد، کمترین را دارد. تاثیر بر مصرف کننده واقعی بازار مسکن. اجاره خواهد رسید

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما