شاید باید یاد بگیریم با ایران هسته ای زندگی کنیم!

[ad_1]

مکس بوتروآرو- مکس بوت، مقاله نویس، نویسنده و کارشناس سیاست خارجی واشنگتن پست؛ بر اساس توافق هسته ای 2015، ایران 97 درصد سوخت هسته ای خود را از دست داد و ذخایر خود را محدود کرد. اورانیوم خلوص آن تنها 3.67 درصد است. تخمین زده می شود که ایران بیش از یک سال با تولید مواد کافی برای ساخت بمب هسته ای فاصله خواهد داشت. با این حال خروج ترامپ از برجام به ایران اجازه داد تا برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد که ایران 12 برابر میزان مجاز غنی‌سازی اورانیوم تحت آژانس انرژی اتمی دارد.توافق هسته‌ای. این کشور سرشار از 60 درصد اورانیوم خالص است که تنها 90 درصد آن برای ساخت سلاح هسته ای لازم است. این سه هفته قبل از ساخت بمب هسته ای توسط ایران صورت می گیرد. ساخت کلاهک های مورد نیاز برای انتقال مواد هسته ای بیشتر طول می کشد، اما e The store نسبت به سال 2018 به نقطه شکست نزدیک تر است.

حتی رئیس سابق امنیت اسرائیل که با توافق هسته ای اوباما مخالف بود، اکنون مشخص شده است که خروج از برجام عواقبی داشته است. موشه یعلون، وزیر دفاع اسبق نتانیاهو، ماه گذشته گفت که بزرگترین اشتباه دولت آمریکا در خروج از توافق هسته ای، نگاه به سیاست این کشور در قبال ایران در دهه گذشته است. تامیر پاردو، مدیر سابق موساد، خروج او را “غم انگیز” توصیف کرده است. اسحاق بن اسرائیل، رئیس آژانس فضایی اسرائیل، تلاش های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ برای خروج آمریکا از برجام را “بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل” خواند.

دولت بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای بوده است. مذاکرات در وین ادامه دارد، اما ایران از خروج ترامپ ناراضی است و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید محافظه کار، علاقه چندانی به مصالحه نشان نداده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این ماه گفت که «به نظر نمی رسد ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به قرارداد خود انجام دهد».

این بدان معناست که ایالات متحده و اسرائیل ممکن است به تصمیمی نزدیک شده باشند که مدت ها از آن می ترسیدند: بمب ها را روی ایران بیاندازند یا اجازه دهند این کشور بمب اتمی دریافت کند. قبلاً می گفتم بمباران بدترین گزینه است، اما بیشتر به آن اعتقاد ندارم.

ایران با 85 میلیون جمعیت بزرگتر و قویتر از دشمنانی است که آمریکا در عراق و افغانستان نمی تواند آنها را شکست دهد. برنامه هسته‌ای ایران از عراق یا سوریه پیشرفته‌تر است، زمانی که اسرائیل بمب‌های مشکوک را رها کرد برنامه‌های هسته‌ای ایران در سال‌های 1981 و 2007.

برنامه هسته ای ایران در ده ها مکان مخفی پخش شده است که همه آنها توسط سیستم های دفاع هوایی پیشرفته محافظت می شوند. سایت بازسازی فردو در اعماق کوه ها قرار دارد. انهدام فردو در صورت امکان ممکن است به یک گلوله نفوذی به وزن 1607 کیلوگرم نیاز داشته باشد. اسرائیل بمب یا نارنجک مورد نیاز برای پرتاب (B-2 و B-52) را در اختیار ندارد.

البته آمریکا می تواند این مهمات را در اختیار اسرائیل قرار دهد یا بر مواضع ایران بمب بیاندازد. اما حتی یک حمله موفقیت آمیز فقط برنامه هسته ای ایران را به تاخیر می اندازد: شما می توانید تاسیسات هسته ای ایران را نابود کنید، اما دانش هسته ای را نمی توان از بین برد.

علاوه بر این، این خطر واقعی وجود دارد که یک حمله نظامی می تواند به جنگ بزرگتری در خاورمیانه منجر شود و در این مدت ایران می تواند علیه نیروهای آمریکایی در منطقه و متحدان ایالات متحده انتقام بگیرد. به عنوان مثال، حزب الله لبنان توانست بیش از 100000 موشک و مهمات به سمت اسرائیل شلیک کند که برای غلبه بر دفاع موشکی آن کافی بود.

در جریان جنگ لبنان در سال 2006، حزب الله تنها 4000 موشک کوتاه برد به سمت اسرائیل شلیک کرد. دلیلی وجود دارد که باور کنیم هیچ رهبر اسرائیلی یا آمریکایی و حتی افراطی‌هایی مانند نتانیاهو، ترامپ و جورج دبلیو بوش نمی‌خواهند بر ایران بمب بیاندازند و همانطور که در سال 2019 نوشتم، جنگ با ایران می‌تواند “مادر همه چیز باشد”. باتلاق ها.” آ.

رها کردن ایران برای ساخت سلاح هسته ای، اگر اجتناب نشود، می تواند گزینه کمتر خطرناکی باشد. دولت ایران ممکن است در گذشته از نیروهای نیابتی برای انجام حملات استفاده کرده باشد، اما نه به عنوان بمب گذار انتحاری. رهبران آن می‌دانند که اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای بزرگی دارد، از جمله موشک‌های هسته‌ای که بر اساس گزارش‌ها روی زیردریایی‌هایی مستقر شده‌اند که قادر به مقاومت در برابر هرگونه حمله به اسرائیل هستند.

ایالات متحده می تواند با گسترش صریح زرادخانه هسته ای خود، نه تنها از اسرائیل، بلکه از عربستان سعودی، ترکیه و کشورهای همسایه نیز در برابر ایران محافظت کند. سلاح‌های هسته‌ای ایران را قادر می‌سازد تا از حملات نظامی آمریکا جلوگیری کند، که به هر حال اتفاق نخواهد افتاد. با این حال، تسلیحات هسته ای نتوانسته است از ایران در برابر اعتراضات داخلی و نارضایتی مردم آن محافظت کند.

دولت بایدن باید به کار برای پایان صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ادامه دهد، اما این ممکن است به دلیل تصمیم ویرانگر ترامپ برای خروج از برجام امکان پذیر نباشد. اگر این تلاش با شکست مواجه شود چه اتفاقی می افتد؟ خوب، ما با سلاح های هسته ای در دست دیگرانی مانند اتحاد جماهیر شوروی، روسیه، کره شمالی و چین زندگی می کنیم، اگر مجبور باشیم، می توانیم زندگی با ایران هسته ای را یاد بگیریم.

منبع: واشنگتن پست

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما