فنلاندی ها و سوئدی های بی طرف در مورد عضویت در ناتو تجدید نظر می کنند

[ad_1]


پکا هااویستو وزیر امور خارجه فنلاند و آن لینده همتای سوئدی خود در کنفرانس خبری مشترک در استکهلم در فوریه شرکت کردند. 2، 2022، پس از گفتگو در مورد امنیت اروپا.

اندرس ویکلوند / AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

اندرس ویکلوند / AP


پکا هااویستو وزیر امور خارجه فنلاند و آن لینده همتای سوئدی خود در کنفرانس خبری مشترک در استکهلم در فوریه شرکت کردند. 2، 2022، پس از گفتگو در مورد امنیت اروپا.

اندرس ویکلوند / AP

هلسینکی – در طول جنگ سرد و دهه‌ها پس از آن، هیچ چیز نتوانست فنلاندی‌ها و سوئدی‌ها را متقاعد کند که بهتر است به ناتو بپیوندند.

تهاجم روسیه به اوکراین چشم انداز امنیتی اروپا را عمیقاً تغییر داده است، از جمله برای کشورهای بی طرف شمال اروپا، فنلاند و سوئد، جایی که حمایت از پیوستن به ناتو به سطوح بی سابقه ای افزایش یافته است.

یک نظرسنجی که به سفارش پخش کننده فنلاندی YLE در این هفته انجام شد، نشان داد که برای اولین بار، بیش از 50 درصد فنلاندی ها از پیوستن به ائتلاف نظامی غربی حمایت می کنند. در کشور همسایه سوئد، یک نظرسنجی مشابه نشان داد که تعداد موافقان عضویت در ناتو بیشتر از مخالفان است.

کارل بیلت، نخست وزیر سابق سوئد، از طرفداران عضویت در ناتو، در توییتی نوشت: «غیرقابل تصور ممکن است شروع به فکر کردن کند.

هیچ یک از کشورها قرار نیست یک شبه به این اتحاد بپیوندند. حمایت از عضویت در ناتو افزایش و کاهش می یابد، و هیچ اکثریت واضحی برای پیوستن در پارلمان های آنها وجود ندارد.

اما نشانه‌های تغییر از زمان آغاز تهاجم روسیه در هفته گذشته غیرقابل انکار است.

حمله به اوکراین، فنلاند و سوئد را بر آن داشت تا با ارسال تفنگ‌های تهاجمی و سلاح‌های ضدتانک به کیف، سیاست خود مبنی بر عدم ارائه تسلیحات به کشورهای در حال جنگ را زیر پا بگذارند. برای سوئد، این اولین بار است که از سال 1939، زمانی که به فنلاند علیه اتحاد جماهیر شوروی کمک کرد، کمک نظامی ارائه می دهد.

وزارت امور خارجه روسیه که ظاهراً تغییری را در میان همسایگان شمال اروپا احساس می‌کرد، هفته گذشته نسبت به آنچه که تلاش‌های ایالات متحده و برخی از متحدانش برای “کشاندن” فنلاند و سوئد به ناتو توصیف کرد، ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که مسکو مجبور به پذیرش این کشور خواهد شد. اقدامات تلافی جویانه در صورت پیوستن به ائتلاف.

دولت های سوئد و فنلاند پاسخ دادند که به مسکو اجازه نمی دهند سیاست امنیتی آنها را دیکته کند.

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد گفت: «من می خواهم بسیار واضح بگویم: این سوئد است که خودش و به طور مستقل در مورد خط مشی امنیتی ما تصمیم می گیرد.

فنلاند تاریخ پر درگیری با روسیه دارد که با روسیه 1340 کیلومتر (830 مایل) مرز مشترک دارد. فنلاندی ها در ده ها جنگ علیه همسایه شرقی خود، برای قرن ها به عنوان بخشی از پادشاهی سوئد، و به عنوان یک کشور مستقل در طول جنگ های جهانی، از جمله دو جنگ با اتحاد جماهیر شوروی از 1939-40 و 1941-44 شرکت کرده اند.

با این حال، در دوره پس از جنگ، فنلاند روابط سیاسی و اقتصادی عملگرایانه را با مسکو دنبال کرد و از نظر نظامی بدون تعهد باقی ماند و یک حائل بی طرف بین شرق و غرب بود.

سوئد بیش از 200 سال است که از اتحاد نظامی اجتناب کرده و پس از قرن ها جنگ با همسایگان خود، مسیر صلح را انتخاب کرده است.

هر دو کشور با پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 1995 و تعمیق همکاری با ناتو به بی طرفی سنتی پایان دادند. با این حال، اکثریت مردم در هر دو کشور قاطعانه مخالف عضویت کامل در ائتلاف – تا زمان تجاوز روسیه به اوکراین- بودند.

نظرسنجی YLE نشان داد که 53 درصد موافق پیوستن فنلاند به ناتو بودند و تنها 28 درصد مخالف بودند. این نظرسنجی دارای حاشیه خطای 2.5 درصدی بود و شامل 1382 نفر از پاسخ دهندگانی بود که در فوریه مصاحبه کردند. 23 تا 25. تهاجم روسیه در فوریه آغاز شد. 24.

متی پسو محقق ارشد از موسسه روابط بین الملل فنلاند گفت: «این یک تغییر بسیار مهم است. ما در 25 تا 30 سال گذشته وضعیتی داشته ایم که در آن نظرات فنلاندی ها در مورد ناتو بسیار باثبات بوده است. به نظر می رسد اکنون کاملاً تغییر کرده است.

پسو ضمن اشاره به اینکه نتیجه گیری از یک نظرسنجی امکان پذیر نیست، گفت که هیچ تغییر مشابهی در افکار عمومی پس از جنگ سال 2008 روسیه با گرجستان و الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014 رخ نداده است، “بنابراین این یک استثنا است.”

در سوئد، یک نظرسنجی اواخر فوریه که به سفارش پخش‌کننده عمومی سوئد SVT انجام شد، نشان داد که 41 درصد از سوئدی‌ها از عضویت در ناتو حمایت می‌کنند و 35 درصد با آن مخالفت می‌کنند و این اولین باری است که موافقان از مخالفان پیشی می‌گیرند.

دوتایی نوردیک، شریک مهم ناتو در منطقه دریای بالتیک، جایی که روسیه در دهه گذشته مانورهای نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، قویاً تأکید کرده است که تصمیم گیری در مورد پیوستن به ائتلاف نظامی به عهده آنهاست.

رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو، در سخنرانی سال نو خود با اشاره به این نکته اشاره کرد که “اتاق مانور فنلاند و آزادی انتخاب نیز شامل امکان همسویی نظامی و درخواست عضویت در ناتو است، اگر خود ما چنین تصمیمی بگیریم.”

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هفته گذشته خاطرنشان کرد که برای هلسینکی و استکهلم “این یک مسئله تعیین سرنوشت و حق حاکمیتی است که مسیر خود را انتخاب کنید و سپس در آینده نیز درخواست عضویت در ناتو را داشته باشید.”

هیچ معیار مشخصی برای پیوستن به ناتو وجود ندارد، اما نامزدهای مشتاق باید ملاحظات سیاسی و سایر ملاحظات خاصی را رعایت کنند. بسیاری از ناظران بر این باورند که فنلاند و سوئد واجد شرایط ورود سریع به ناتو بدون مذاکرات طولانی خواهند بود و عضویت می تواند ظرف چند ماه به واقعیت تبدیل شود.

سنا مارین، نخست وزیر فنلاند، این هفته گفت که حزب سوسیال دموکرات او در مورد عضویت احتمالی در ناتو با احزاب دیگر بحث خواهد کرد اما چارچوب زمانی تعیین نکرد. او گفت که همه قبول دارند که وقایع هفته های گذشته باعث تغییر بازی شده است.

مارین گفت: “با هم می بینیم که وضعیت امنیتی به طور قابل توجهی از زمان حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده است. این یک واقعیت است که ما باید آن را بپذیریم.”

[ad_2]

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما