مدیر عامل مبین نت: بدون تغییر نرخ تلفن همراه ، اینترنت خانگی توسعه نمی یابد – زومیت

[ad_1]

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته اعلام کرد که قول می دهد 5 میلیون بندر را ناتمام نگه دارد اینترنت VDSL ، 5G به عنوان یک نقطه اتصال برای کاربران خانگی فعال است. در 9 مارس 1999 ، Mobinet شبکه 5G را برای استفاده مشترک مشترک راه اندازی کرد. اینترنت 5G مشابه FWA است که به کاربران امکان می دهد به صورت بی سیم به اینترنت متصل شوند.

در آن زمان ، مبینات اعلام کرد که ارائه خدمات 5G به دو سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را آغاز کرده است. اما به نظر نمی رسد ارائه اینترنت 5G به مشتریان خانگی کارساز باشد. در ادامه ، وضعیت تهیه اینترنت خانگی 5G در کشور و موانع آن را مرور می کنیم.

چرا 5G Home منتشر نمی شود؟

خوزه تس دویدمدیر عامل Mobinet در مصاحبه با Zomit گفت: “دلایل زیادی وجود دارد که 5G در شرایط فعلی در دسترس نیست.” از سوی دیگر ، قیمت بالای مودم های 5G ارائه این سرویس به مشتریان خانگی را توجیه نکرده است و ارتباط Mobinet با سه تولید کننده مودم محلی برای بومی سازی و کاهش هزینه مودم ها موفقیت آمیز نبوده است. تهرانی به زومیت گفت که مودم های 5G موجود در بازارهای ملی دارای قیمت بالای 500 دلار هستند و بعید نیست که مشتریان خانگی فعلی با 4G یا TD-LTE متقاعد شوند چنین هزینه سنگینی را بپردازند.

دستگاه های 5G گران قیمت خانگی هنوز این سرویس را توجیه نکرده اند

تهرانی بیان می کند که تنها راه توسعه فناوری و خدمات 5G ، شروع سرمایه گذاری در کارآفرینان با چشم انداز بلندمدت و امید به سیاست های دولتی ، همراه با کاهش تدریجی قیمت های مودم است. تهرانی شباهت هایی را که بیشتر بین خدمات مبتنی بر فناوری در زمان راه اندازی و روند توسعه وجود دارد توضیح می دهد:

همین وضعیت در سال 1995 وجود داشت که ما TD-LTE را معرفی کردیم. یعنی هزینه خرید تجهیزات بیشتر از قدرت خرید مردم است. در نتیجه ، خود ما هزینه آن را پرداختیم و تجهیزات را با خیال راحت در اختیار کاربران در خانه قرار دادیم تا مردم بتوانند فناوری جدید را تجربه کرده و احساس کنند. پس از مدتی ، اکنون می بینیم افرادی که مودم ها را از جیب خود پرداخت می کنند و از TD-LTE استفاده می کنند. این نشان می دهد که درک و قدرت خرید مردم کمی افزایش یافته است. هزینه CPE (تجهیزات مبتنی بر مشتری) نیز از زمان ظهور فناوری منطقی تر شده است.

تهرانی با اشاره به اینکه رشد و گسترش فناوری یکسان است ، می گوید وقتی کار مردم با فناوری نسل قبل مطابقت داشته باشد ، آنها نیازی به پرداخت هزینه برای فناوری جدید احساس نمی کنند. به گفته وی ، مفهوم چرخه عمر فناوری (یا چگونگی تناسب محصول یا فناوری در بازار) باعث می شود استفاده از فناوری به تدریج به یک ضرورت تبدیل شود و در نهایت به یکی تبدیل شود. اما او تأکید می کند که در ایران ما هنوز از گسترش 5G فاصله داریم و دلیل اصلی این امر تفاوت چشمگیر بین جهش نرخ ارز و عدم تطابق درآمد خانوارها با این نرخ است.

باز هم قیمت دلار

حسین تهرانی ، مدیرعامل مبین نت با پرچم مبین نت در کار است

مدیرعامل Mobinet توضیح می دهد:

افزایش نرخ ارز هزینه کارآفرینی را افزایش داده است. با این حال ، به دلیل کنترل شدید قیمت دولت ، قیمت اینترنت در سطح نسبتاً پایینی نگه داشته شده و فاصله زیادی بین درآمد و افزایش هزینه ها ایجاد شده است. اپراتورهای موجود در این فضا نمی توانند شرایط لازم را برای توسعه و ارتقاء طولانی مدت فناوری فراهم کنند. زیرا بین تعرفه های فروش خدمات و سرمایه گذاری مورد نیاز برای خرید تجهیزاتی که نمی توانند جبران کننده یکدیگر باشند فاصله عمیقی وجود دارد. بنابراین مشکل فناوری اطلاعات ، به ویژه تلفن های همراه و FWA این است که هزینه سرمایه گذاری آنقدر افزایش یافته است که بین درآمد اپراتور و دلار فاصله زیادی وجود دارد. این بدان معناست که تنها درآمدی است که مردم می توانند برای مودم با مناسب ترین قیمت بپردازند. بنابراین این بزرگترین مشکل در راه اندازی و استقرار 5G در ایران است.

Home 5G چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

مدیرعامل Mobinet در پاسخ به اینکه چقدر طول می کشد تا 5G در بین کارآفرینان محبوب شود اگر کارآفرینان در غیر انتفاعی سرمایه گذاری کرده و مودم های داخلی تولید کنند؟ او در گفتگو با زومیت گفت: “در حقیقت ، مسیر فناوری جدید همان 4G است.” او اضافه کرد:

ما آماده سرمایه گذاری در این زمینه هستیم. در این راستا ، ما به سه تولید کننده اعلام کردیم که خرید تجهیزات را تضمین می کنیم ، اطلاعات شما را مبادله می کنیم ، ما شبکه را در اختیار شما قرار می دهیم تا آزمایشات لازم را برای تشکیل اکوسیستم تولید دستگاه 5G انجام دهید. با این حال ، این تولید 100 نیست و بیشتر اجزای تشکیل دهنده تجهیزات بستگی به قیمت دلار دارد. با این حال ، مشکل اصلی کارآفرینان کنترل نرخ مالیات است.

تهرانی: سرویس اینترنت ثابت هرگز گرانتر از تلفن همراه نبوده است. ابتدا باید تعرفه های تلفن همراه اصلاح شود

مدیر عامل Mobinet توضیح می دهد که این چرخه بدون اصلاح مالیات نمی تواند انجام شود و در شرایط فعلی ، هیچ کارآفرینی نمی تواند پیشرفت کند. وی با اشاره به اینکه هر فناوری دارای چرخه عمر و استهلاک خاصی است ، گفت که با مقررات فعلی ، سرمایه گذاری در این زمینه برای کارآفرینان ارزش ندارد ؛ مگر اینکه ما نسبت به اوضاع خوشبین باشیم و تصور نکنیم که اصلاحات صورت گیرد.

تهران می گوید در تغییر سیاست ها ، فشار برای حفظ تعرفه تلفن همراه باید ابتدا برداشته شود. این به این دلیل است که شرکت های دیگر ، هر دو در زمینه خدمات اینترنتی فعال هستند ، تحت تأثیر این تعرفه قرار می گیرند. تهران تأکید می کند که خدمات اینترنت ثابت هرگز گرانتر از تلفن همراه نبوده است. در حال حاضر ، علیرغم فشارهای دولت برای پایین نگه داشتن تعرفه های تلفن همراه ، تعرفه تقریباً تمام خدمات مخابراتی پایین نگه داشته می شود و روند انتقال فناوری به خوبی پیش نمی رود. تهرانی در مورد اصلاح سیاست در این زمینه صحبت می کند:

این که آیا ما نیازمند اصلاح مقررات منطقه به گونه ای هستیم که کارآفرینان بتوانند نرخ مالیات خود را تعیین کنند ، یا اینکه به انگیزه های دولتی نیاز داریم تا در نهایت نرخ مالیات را به ارزش پیشنهادی نزدیک کنیم. این مشوق می تواند به صورت کاهش سهم درآمد کارآفرینان به دولت یا به صورت معافیت هایی باشد که روند انتقال فناوری را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می کند.

مسائل مربوط به فرکانس

“معرفی اینترنت پرسرعت در بستر ارتباطی جدید” وعده ای است که در سال های اخیر بارها از سوی مقامات کشور اعلام شده است ؛ شورای عالی فضای مجازی وارد شده است و ایران باید تا سال 1403 حداقل 10 درصد از ارتباطات و اتصالات خود را به فناوری ارتباطات خود مانند 5G برساند.

با در نظر گرفتن اولویت یکسان برای مدیریت ، مدیر عامل Mobinet به Zomit گفت که کشور در نهایت به همان سمت حرکت می کند. اما با سیاست های صحیح ، این روند سرعت بیشتری می گیرد و در صورت کندی سیاست ها ، روند توسعه اینترنت پرسرعت کند می شود. تهرانی در پاسخ به سوال زومیت گفت:

ما انتظار داریم که فرکانس امسال تعیین شود ، و ما ، به عنوان اپراتورها ، آماده ایم که امسال سایت 5G اضافه کنیم. در نتیجه ، ما از نظر فناوری و هوش فاصله چندانی نداریم. ما در گروه اول تلفن همراه دارای نقطه روشن 5G هستیم و زیرساخت شبکه آماده است. من فکر نمی کنم تصمیم دولت بیش از 6 ماه طول بکشد زیرا کشور به آن نیاز دارد. بنابراین اگر همه شرایط مناسب باشد ، کمتر از نیم سال دیگر از تجاری شدن 5G به عنوان یک سرویس اینترنتی عمومی باقی مانده است. قیمت نهایی این خدمات چقدر است و چند نفر می توانند از عهده این خدمات برآیند. طبیعتا این کار زمان بر است تا مسائل فنی و زیرساختی.

مقالات مرتبط:

باند فرکانس 3500 مگاهرتز ، که به توسعه شبکه های 5G اختصاص داده شده است ، هنوز توسط سازمان تنظیم کننده رادیو به حراج گذاشته نشده است. مدیرعامل Mobinet گفت اگرچه دولت تلاش کرده است در این زمینه اقدامی انجام دهد ، اما در نهایت ، دولت قبلی در مورد باند طلایی یا فرکانس 3.5 تصمیم نگرفت و تنظیم فرکانس نیز مشخص نشده است. وی بر اهمیت تخصیص فرکانس برای توسعه 5G تاکید کرد ، گفت:

Mobinet و ایرانسل در حال حاضر 60 مگابایت پهنای باند دارند که از آن برای شبکه فعلی خود استفاده می کنند ، اما برای توسعه 5G ، 100 مگابایت پهنای باند مورد نیاز است. یعنی کمترین پهنای باند که اپراتور می تواند برای توسعه 5G FWA استفاده کند. هنوز مشخص نیست چه فرمی در اختیار کارآفرینان قرار می گیرد ، تحت چه شرایطی و به چه قیمتی. البته در دولت قبل ، پیش نویس این موضوع نوشته شد که با مخالفت برخی شرکت ها از جمله مبین نت مواجه شد و در نهایت نتیجه گیری نشد.

حسین تهرانی با توجه به اینکه حامل های تلفن همراه توسط دولت در اولویت قرار گرفته اند و اولین شریک آن سرمایه گذار Mobinet است ، تاکید کرد که این منطقه برای توسعه 5G در مبینت مناسب است. او اشاره می کند که Mobinet هیچ مشکلی در رقابت با اپراتورهای دیگر ندارد و همچنان می تواند به خوبی با سایر بازیکنان در زمینه TD-LTE رقابت کند.

به استثنای ایرنا و ICT شهرداری تهران ، این شرکت مشتریان شرکتی را که به پوشش آن در شبکه 5G وابسته هستند ، جذب می کند و آنها را از طریق فیبر یا رادیو تأمین می کند.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما