کلید «مذاکرات وین» کجاست؟

[ad_1]

روآرو- میدل ایست آی در این گزارش ضمن اشاره به روند مذاکرات هسته ای وین به ویژه به ناکارآمدی و البته بی فایده بودن حل و فصل تحریم ها یا هرگونه تهدید علیه ایران برای دستیابی به نتایج مطلوب در رابطه با معادله هسته ای اشاره کرده است. این کشور اعلام کرده و در عین حال خواستار راه حلی ملموس و در عین حال ایده ای بدیع برای پایان دادن به مناقشه هسته ای ایران شده است.

پایگاه اینترنتی میدل ایست نیوز نوشت: هفتمین دور مذاکرات هسته ای وین بین ایران و قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته ای برجام از اواخر نوامبر سال جاری آغاز شد. اگرچه پیش بینی نتیجه این مذاکرات دشوار است، اما به تفرقه تبدیل شده است.مذاکرات عمیق تهران و واشنگتن در چارچوب مذاکرات وین.

به گزارش فرارو، مردم ایران منطقی از آمریکا خواسته اند که تجدید نظر کند که دولت آینده این کشور نمی تواند به راحتی از توافق برجام خارج شود و تحریم های گسترده ای را علیه ایران اعمال کند. پیش از این، دولت ترامپ از توافق برجام که در سال ۲۰۱۸ توسط دولت اوباما امضا شد، خارج شد و بعداً تحریم‌های گسترده‌ای را در قالب «کمپین حداکثری» علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها به‌ویژه بر اقتصاد ایران خسارات زیادی وارد کرده است.

با این حال، چالش بزرگ پیش روی دولت بایدن به درخواست ایران این است که نه دولت بایدن و نه هیچ دولت دیگری در این کشور نمی توانند تصمیمات آینده رئیس جمهور آمریکا را کنترل کنند یا محدودیت های شدیدی را برای آنها اعمال کنند. علاوه بر این، ایالات متحده در حال حاضر با چالش های فزاینده ای در داخل و خارج از کشور مواجه است. تورم در ایالات متحده در سال جاری به 6.8 درصد رسیده است که بالاترین نرخ تورم در ایالات متحده از سال 1982 است. علاوه بر این، در تریبون های خارجی، خروج مفتضحانه این کشور از افغانستان صورت گرفته و به اعتبار بین المللی آمریکا آسیب زیادی وارد کرده است. .

در مجموع، این مسائل نشان می‌دهد که دولت بایدن با چالش‌ها و چالش‌های عمده‌ای در حفظ کنترل خود بر کنگره آمریکا پس از انتخابات سال آینده (انتخابات میان دوره‌ای) و در عین حال با رقابت شدید در جریان چپ انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مواجه است. در این زمینه حتی برخی ناظران و تحلیلگران احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را رد نکرده اند.

در این زمینه، ایران با مطالعه و تحلیل دقیق تحولات سیاسی در واشنگتن، این حق را دارد که از هرگونه توافقی که ممکن است با مقامات بایدن امضا شود، سرپیچی کند. زیرا اساساً مشخص نیست که حتی این دولت بتواند در سال 2024 دوباره قدرت را به دست آورد.

مجازات سخت

در همین حال، مقامات ارشد آمریکایی بارها گفته اند در صورت موفقیت مذاکرات در وین، در حال بررسی انتخابات B / طرح B علیه ایران هستند. این طرح می تواند همراه با افزایش تحریم های اقتصادی علیه تهران باشد. در همین راستا اخیرا آمریکا چندین دور مذاکره برای اعزام هیاتی انجام داده است.سیاست – اقتصاد به امارات برای بررسی اجرای تحریم های ایران.

با این حال، افزایش فشار اقتصادی بر ایران احتمالاً این کشور را مجبور خواهد کرد. تسلیم شوید. ایران سال هاست که تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارد. در سال‌های اخیر نیز «بیشترین فشار» دولت ترامپ بر ایران تشدید شده است.برنامه هسته‌ای ایران که منجر به توسعه برنامه هسته‌ای ایران و پیشرفت چشمگیر تهران در این زمینه شده است. شکی نیست که تحریم های بیشتر علیه ایران به نتایج مطلوب نخواهد رسید. علاوه بر این، افزایش تنش ها بین ایالات متحده، چین و روسیه منجر به ورود پکن و مسکو شده است. نزدیک شدن به ایران برای مذاکرات هسته ای در وین.

یکی از چالش برانگیزترین بخش های طرح جایگزینی که توسط ایالات متحده یا متحدان منطقه ای مانند اسرائیل ارائه شده است، موضوع حملات نظامی به ایران است. پیش از این جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از مشاور امنیت ملی خود خواسته بود در صورت شکست مذاکرات هسته ای با ایران، طرح پنتاگون برای اقدام نظامی علیه ایران را بررسی کند. علاوه بر این، مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل خواستار برگزاری رزمایش مشترک شده‌اند. حملات احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران

اسرائیل ماه گذشته از تصویب بودجه 1.5 میلیارد دلاری برای تامین تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران و مقابله با پیشرفت هسته ای خبر داد. دشوار است بدانیم که آیا این مواضع بخشی از یک جنگ روانی و کمپین تبلیغاتی بوده است یا بیان روشنی از آمادگی اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران است. آنچه واضح است این است که حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران باعث بی ثباتی منطقه می شود.خاورمیانه با ثبات تر است.

ذهنیت “مرکز بازی”.

تحریم ها و تهدیدهای نظامی علیه ایران روند دیپلماتیک در وین را تسریع نخواهد کرد. نگرانی های امنیتی مشروع و معقول ایران و کشورهای دیگر مناطق باید مورد توجه قرار گیرد و ابتکارات مستمری برای رسیدگی به او وجود دارد.

برای چندین دهه، اسرائیل از پذیرش تسلیحات هسته ای خود امتناع کرده است. اسرائیل تنها بازیگری در خاورمیانه است که در پاسخ به خواسته های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، صریح و مفهوم «خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای» را رد کرده است.

اسرائیل باید بداند که تسلیحات اتمی اش یک مشکل و چالش بزرگ در خاورمیانه است. اگر اسرائیل به پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) ادامه دهد، شانس موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای در وین قطعا افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، مهم است که ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در چند وقت اخیر به تقویت روابط دوجانبه ادامه دهند. در همین راستا، بغداد پایتخت اخیراً میزبان نشست عربستان سعودی و ایران بود. در روزهای اخیر، مشاوران امنیت ملی امارات متحده عربی نیز از تهران دیدن کردند و نکات مهم دیدار رهبر عالی آمریکا از ایران در 10 سال آینده را بیان کردند.

ذهنیت “بازی 00-sum” (بازی که در آن یک کشور با باخت قاطع دیگری برنده می شود) یک بازی پرهزینه در سال های اخیر برای بازیگران منطقه و به طور کلی خاورمیانه است. بسیاری از مردم بی گناه در لبنان، یمن و جاهای دیگر بهای سنگینی برای این روش پرداخته اند. در این راستا، کاهش تنش ها در خلیج فارس و به طور کلی خاورمیانه می تواند راهگشا باشد. برای ایجاد صلح و ثبات، در معادله هسته ای ایران به نتایج مطلوب دست یابیم.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما