themicbanner

دیدنی های قشم (1400) | لیست جاذبه ها و تفریحات + عکس و آدرس – کجارو

[ad_1]

جاذبه های دیدنی قشم

قشم یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین جزایر ایران است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی خود مانند نگینی در جنوب کشور می‌درخشد. در عین حال، آب و هوای سرد و راحت منطقه در فصول بارندگی و بهار در کنار فرهنگ غنی جزیره نشینان، آن را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است که مورد بازدید تعداد زیادی از هموطنان قرار می گیرد. . و گردشگران از سراسر جهان ..

جزیره قشم به عنوان «هفته عجایب هفته» نامگذاری شده است. دلیل این امر تنوع آن در طبیعت منحصر به فرد است. جاذبه های قشم مانند جنگل همیشه سبز، دره ستاره ها، غار نمکدان و تنگه چاهکوه از معجزات این هفته کم نیستند. جاذبه های قشم شاید در یک سفر جای نگیرد. اما بسته به علایق و احساسات خود می توانید برای بازدید از آنها برنامه ریزی کنید. در ادامه به معرفی منتخب لوکیشن های قشم می پردازیم.

آرامگاه بی بی مریم (مضمون اهل سنت)

آرامگاه بی بی مریم در قشم

آرامگاه بابی مریم اثری به جا مانده از قرن هشتم هجری قمری است که در روستای سنتی جزیره قشم واقع شده است. این بنای باستانی به عنوان تم سنتی روستاییان نیز شناخته می شود و هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری قشم است که معماری مشابهی با ساختمان حکومت سلجوقی دارد.

جزایر دوست داشتنی

مناظر زیبای جزیره از سواحل جزیره قشم

یکی از مناظر قشم مجمع الجزایر این منطقه از کشور است که به آن جزیره دوست داشتنی می گویند و دارای دیوار و مساحتی در حدود سه هکتار است. ویژگی منحصر به فرد این جزایر این است که دسترسی به آنها با ماشین شخصی و یا پیاده روی یک کیلومتری به آب که به دلیل شرایط سیل امکان پذیر است، آن را به یکی از دیدنی ترین مناطق قشم تبدیل کرده است. این جزایر حدود 22 کیلومتر با قشم فاصله دارند و خالی از سکنه هستند. مدت کوتاهی با شکل گیری جزر و مد، فاصله ای بین جزیره و ساحل قشم ایجاد شد. در این بین می توانید از بالای مجمع الجزایر ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را ببینید.

بام قشم

آسمان بام قشم نیمه ابری بود

بام قشم در غرب جزیره قشم قرار دارد که قسمت بالایی آن از سنگ آهک و دامنه هایی از ماسه، مارن و سیلت تشکیل شده است. این ارتفاعات در واقع فلات های نیمه مرتفعی هستند که مساحت وسیعی از جزیره را تشکیل می دهند و به دلیل مناظر زیبای جنگل های بارانی و سواحل شمالی خلیج فارس به یکی از جاذبه های طبیعی قشم تبدیل شده اند.

خانه ها و بنادر

وزش باد شدید خانه های قدیمی در روستا و بندر لافت

روستای لافت روستایی تاریخی و باستانی در شمال غربی جزیره قشم است که روستایی منحصر به فرد و جالب است. یکی از ویژگی های اصلی این روستا خانه هایی است که همگی دارای استخرهای روباز و بادهای شدید هستند و همین موضوع باعث شهرت این روستا به بادهای شدیدش شده است. آثار تاریخی دیگری همچون قلعه نادری، قلعه پرتغالی ها، گنبد مادون و مقبره های این روستا با کتیبه هایی به قدمت هزاران سال این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی قشم تبدیل کرده است.

سد گوران

درختان خشک اطراف سد گوران

در ۷۸ کیلومتری جزیره قشم و در روستای گوران، سدی به همین نام و تاریخ با حکومت پهلوی اول به چشم می خورد. تاج در زمان ساسانیان. آب شیرین یکی از ویژگی های این بند است که برای مردم ولسوالی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

روستای توریان

معبد باستانی روستای توریان

توریان روستایی است در 31 کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم که یکی دیگر از مقاصد گردشگری خلیج فارس به شمار می رود و به دلیل انبوه گل های آفتابگردان و جنگل ها دارای مناظر زیبا و مطلوبی است.

اوه

سنگ رسوبی در کاسه سلخ قشم

این منطقه که در ساحل جنوبی جزیره قشم به نام کله سلخ واقع شده است، مساحتی به وسعت 35 کیلومتر مربع و بدون پوشش گیاهی دارد. بخش‌هایی از جزیره تحت تأثیر تصفیه گوگرد بهاری و هزاران تپه مخروطی شکل، بزرگ و کوچک، که در اثر فرسایش در طول زمان و تپه‌های ماهواره‌ای روی هم قرار گرفته‌اند، قرار خواهند گرفت.

تنگه بزرگ محمد

مسیر پیاده روی در تنگه عالی محمد

در نزدیکی تنگه چاهکو واقع در جزیره قشم که به تنگه عالی محمد، تنگه آبنما و تنگه سنگاب آب معروف است، می توان پدیده های طبیعی و زیبایی را مشاهده کرد. در انتهای مسیر این جاذبه طبیعی به جزیره نمکی نمکدان می رسید که ارزش دیدن دارد.

غار نمک

فانوس نمک در ورودی غار نمکی ຖ

غار نمکدان که زمین شناسان از آن به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان یاد می کنند، پدیده ای بسیار طبیعی و زیبا است که در 90 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد. این جاذبه گردشگری و آبشار زیبا در داخل کوه های گنبدی شکلی قرار دارد که بر فراز آن نوارهای سفید نمکی و روی سطح آب نمک دیده می شود. قندیل های ساخته شده به دلیل رطوبت زیاد جزیره و نفوذ آب در داخل غارها بسیار زیبا و چشمگیر است.

غار نمکی طولانی ترین غار نمکی جهان است

برای بازدید از غار نمکدان باید از جاده خاکی عبور کرد. بین جاده ساحلی و ورودی غار حدود دو کیلومتر فاصله است که می توانید با پای پیاده به آن برسید. دهانه غار اصلی به سمت جنوب است. برای عبور از غار تا عمق 20 متری نیازی به چراغ قوه ندارید. زیرا نور خورشید این فاز را می پوشاند. کوهنوردان معمولی، بدون تجهیزات مناسب غار، تنها می توانند به عمق 100 متری در اگر این. برای رسیدن به انتهای غار، علاوه بر تجهیزات حرفه ای تر غار، باید مهارت های لازم برای انجام این کار را نیز داشته باشید.

قلعه پرتغالی ها

توپ در مقابل قلعه پرتغالی ها

در اوایل قرن شانزدهم، ملوانان به نام «آلفونسو آلبرکه»، دستور ساخت قلعه ای در شمال جزیره قشم را صادر کرد که امروزه به آن قلعه پرتغالی ها می گویند. تعدادی ستون، یک آب انبار و یک برج دیده بانی تنها بازماندگان قلعه پرتغالی هستند.

قلعه تاریخی پرتغالی ها بیش از دو هزار متر مربع مساحت دارد و از سنگ آهک، گچ و آهک محلی ساخته شده است. پرتغالی ها برای ساخت این قلعه از خشت هرمز استفاده کردند و از معماری ایرانی برای آن استفاده کردند.

این قلعه در ساحل قرار دارد و پرندگان دریایی مانند مرغ، ماهی و پلیکان را در خود جای داده است. اگر خوش شانس باشید، ممکن است بتوانید در حین بازدید از قلعه، این پرندگان را در همان نزدیکی ببینید.

تنگه چاهکوه

حفاری آب در صخره های قشم خوب است

در حدود 70 کیلومتری جزیره قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی، تنگه جالبی به نام تنگه چاهکو وجود دارد. این دره دارای حفره ها، دالان ها و شکل های عجیب و غریبی است که دیدن آن خالی از لطف نیست. نام این تنگه چاهکوه است که به دلیل تعداد چاه های حفر شده در ابتدا است. در گذشته روستاییان برای جمع آوری آب باران چاه حفر می کردند.

فرسایش رسوبات به مرور زمان عمق دره را 100 متر افزایش می دهد. گودال ها، سازه های صخره ای و دالان های دیدنی چاهکوه همه گردشگران را متحیر و متحیر می کند.

در ابتدای راه، دیوارهای بلند و وسیعی وجود دارد و در جنوب، مسیرهای شما باریک تر می شود. تا جایی که آسمان را گم کنی و دیدنش سخت شود. عرض کم مسیر تا حدی ممکن است باعث شود نتوانید ادامه دهید. اما این یک ماجراجویی منحصر به فرد خواهد بود.

دره ستاره ها

پدیده های زمین شناسی در دره ستاره قشم

بر اثر فرسایش خاک، صخره ها و ماسه های ناشی از باران، رعد و برق و بادهای شدید، دره ای با قدمت حدود 2 میلیون سال در جزیره قشم به وجود آمد که به آن دره ستاره ها می گویند. این پدیده طبیعی یکی از معروف ترین جاذبه ها و جاذبه های گردشگری قشم است و به گفته اهالی منطقه ناشی از برخورد ستارگان با زمین است به همین دلیل به آن دره ستاره ها می گویند.

گ گار

غارهای خربس از نمایی از قشم

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی جزیره قشم، غارهای خربس قرون وسطایی است که در 15 کیلومتری جنوب جزیره قرار دارد و از چین خوردگی های کوه زاگرس تشکیل شده است. یکی از نکات بارز این پدیده طبیعی، معماری منحصر به فرد و اسرارآمیز آن است که در نوع خود زیبا و جالب است. معبد مهر و الهه میترا، محل نگهداری استخوان های مردگان و پناهگاه مردم در زمان یورش دزدان دریایی، از جمله نظریه هایی است که درباره این غار وجود دارد.

جنگل همیشه سبز

درختان آب در جنگل همیشه سبز قشم

البته یکی از دیدنی های طبیعی و زیبای جزیره قشم، جنگل حرا به وسعت حدود 200 کیلومتر است، درختانی که در آب می رویند، فرسایش می یابند و با بروز پدیده مد، به داخل دره می روند. ویژگی منحصر به فرد درخت حرا خاصیت تصفیه کنندگی و شیرین کنندگی آن است. در 60 کیلومتری غرب جزیره جنگلی همیشه سبز را می بینید که 30 تا 40 میلیون سال قدمت دارد.

جنگل حرا محل زندگی پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و پلیکان است که فصل خشک را برای مهاجرت انتخاب می کنند.جزیره. گونه های زیادی از خزندگان، ماهی ها و لاک پشت ها نیز در این جنگل ها زندگی می کنند.

قایق سواری در جنگل یکی از بهترین مهمانی های قشم است

زمانی که مد اتفاق افتاد و بسیاری از قسمت‌های درختان در آب غوطه‌ور شدند، مناظر فوق‌العاده‌ای ایجاد شد، گویی تمام درختان جنگل در آب شناور بودند. یکی از تفریحگاه های مورد علاقه قشم قایق سواری در جنگل است که زمان بسیار خوبی برای تماشای مد است. قایق سواری بین درختان شناور در آب را می توان در فضای کمتری انجام داد.

آبانبار بی بی

آب انبار بی بی یکی از قدیمی ترین آب انبارهای جزیره قشم است که قدمت آن به بیش از دو قرن می رسد و هنوز هم توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می گیرد. معماری این بنای تاریخی در نوع خود جالب و چشمگیر است و یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود.

گورستان تاریخی قشم

نمادهای سنگی در مقبره های تاریخی قشم

در جزیره قشم مقبره های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای تاریخی کهن هستند و نشان از قدمت این سرزمین دارند. در بسیاری از این مقبره ها قبرهای چند صد ساله یافت می شود. گورستان روستای کوشه با قدمت 12 قرن، گورستان روستای با قدمت پنج قرن، مقبره گورفرنگی با قدمت چهار قرن، مقبره کولگا، مقبره توریان با قدمت 10 قرن و آرامگاه روستا. بیش از نه قرن است که وجود داشته است.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم در سواحل خلیج فارس و جنگل حرا واقع شده و شامل تعدادی پدیده مهم زمین شناسی است. این پارک در سال 2006 به اولین پارک در خاورمیانه و ایران تبدیل شد. مجموعه جهانی ژئوپارک قشم که در فهرست یونسکو ثبت شده است، 30000 هکتار در قسمت غربی جزیره است که به روستاهای طبل، کانی و گوری نیز نزدیک است.

انواع گیاهان و جانوران، سواحل زیبا، مجسمه ها و نقش برجسته های طبیعی، کوه های دیدنی و چین خوردگی ها و ستون های ایجاد شده در اثر فرسایش به جذابیت منطقه افزوده است. ژئوپارک قشم شامل 25 جاذبه از جمله دره ستاره ها، بام قشم، تنگه چاهکوه، گنبد نمکی و … می باشد.

سواحل و دریاها رنگ آبی خلیج فارس در قشم است

از دیگر مکان های دیدنی این جزیره زیبا می توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشم، روستای برکه خلف، قلعه لافت، مسجد قبا، کوه تاریخی کولگان، سد تاریخی قشم، سد بالاتل، مسجد و مقبره شیخ برخ اشاره کرد. ، سردار امام قلی خان و … اشاره می کند.

سوالات متداول

نام مستعار جزیره قشم چیست؟

جزیره قشم به دلیل تنوع دیدنی های طبیعت به هفته جزیره شگفت انگیز معروف است.

دره ستاره قشم چه شد؟

به گفته مردم محلی، از برخورد ستارگان با زمین و زمین تشکیل شده است، بنابراین به آن دره ستارگان می گویند.

غار نمک قشم کجاست؟

غار نمکدان که زمین شناسان آن را طولانی ترین غار نمکی جهان می دانند، پدیده ای بسیار طبیعی و زیبا است که در 90 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد.

قلعه پرتغالی ها بر اساس دستور چه کسی ساخته شد؟

در اوایل قرن شانزدهم، ملوانی به نام آلفونسو آلبرکرک دستور ساخت قلعه ای را در جزیره شمالی قشم که امروزه قلعه پرتغالی ها نامیده می شود، داد.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما