از دست رفتن ارز ترجیحی و افزایش یارانه 800 هزار تنی چه شد؟

[ad_1]

میوه – سخنگوی کمیسیون تقویت بودجه سال 1401 گفت: کمیسیون تلفیق با برداشت وجوه منتخب موافقت نکرده است. کمیسیون تلفیق به دلیل عدم شفافیت و اعتبار در برنامه دولت 9 میلیارد دلار اعتبار برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مایحتاج اولیه تصویب کرد. 1401.

به گزارش فرارو، از زمان تصویب لایحه بودجه سال 1401، موضوع بین دولت و مجلس بحث برانگیز شد و مصوبه کمیسیون تلفیق نشان می دهد که دولت نتوانسته است با درخواست مجلس برای پایان دادن به سیاست های پولی موافقت کند. . در این مدت، نمایندگان مجلس مکرراً از دولت خواستند که برنامه ریزی کتبی و صادقانه برای پرداخت بودجه به کمیسیون تلفیق داشته باشد.

کمیسیون تصمیم گرفت با تنظیم برنامه ای مشخص از جمله نحوه بازپرداخت یارانه ها از منابع 4200 دلاری کسر شده، سیاست سلب مالکیت را تعلیق کند که تصمیم برای تخصیص ارز ترجیحی تاییدی بر این سوال است.

مجلس سال گذشته با تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز که دولت روحانی را مجبور به قطع ارز در نیمه دوم سال 1400 کرد، مخالفت کرد و با بودجه 1400 تنی موافقت کرد. .

اکنون خبری مبنی بر کسر یارانه جدید مردم با تصمیم کمیسیون ادغام از ارز انتخابی وجود ندارد. جعفر گادری، عضو سابق کمیسیون تلفیق، از یارانه جدید 4 هزار تنی به ازای هر نفر خبر داد: «حدود 4 هزار تن خواهد بود.

4200 مخالف کمیسیون ادغام با حذف ارز؛  800 تن یارانه تعلق نمی گیرداثرات حذف 4200 تن
مسعود دانشمند، دبیرکل شورای اقتصاد ایران گفتگو با فرعون وی گفت: دولت قصد دارد سالانه 16 میلیارد دلار برای 4200 تن کالای اساسی و دارو وارد کند، اما امسال با وجود کشمکش های زیاد، کمیسیون تلفیق به حذف 4200 تن رای نداد. واحد پول.

وی با بیان اینکه زیان تجارت دو اثر مهم دارد، اضافه کرد: اول اینکه هزینه واردات کالاهای اساسی از 4400 تن به 23 هزار تن افزایش می یابد و حقوق گمرکی و عوارض بر اساس کالاهای اساسی و مواد اولیه تعیین می شود. در سال مالی جاری نرخ ارز برای آینده محاسبه می شود که بهای تمام شده کالا و خدمات را دوبرابر می کند که به نوبه خود باعث افزایش تورم و تورم می شود.

به گفته این دانشمند، حذف 4200 تن به معنای هزینه زندگی مردم است که نمی توان از آن برای نیازهای اولیه مردم چشم پوشی کرد، وقتی دولت تلاش می کند این پول را خرج کند. 4200 تن یارانه نقدی به مردم بدهید، دولت و مجلس نگران عواقب این اقدام هستند، به همین دلیل است که به جای 4200 تن برای یارانه خیلی دعوا می شود اما در نهایت حداقل یک سال به نظر می رسد. پیش از این 4200 تن برای کالاهای اساسی، گندم و دارو اختصاص می یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت: این کار باید در درازمدت و در یک پروسه چهار ساله انجام شود، اما این بدان معنا نیست که دولت بخواهد همه کارها را یکجا انجام دهد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور طی دو سال گذشته، حذف همزمان ارز ترجیحی تبعات ناگواری و تورم را در پی داشته است.

وی ادامه داد: دولت می خواهد یارانه ماهانه خود را به 4000 تن افزایش دهد تا تورم 4200 تنی را جبران کند. ما برنامه ای برای یارانه داریم اما متاسفانه در کشور».

این دانشمند خاطرنشان می کند: خود دولت در مورد یارانه نان نظرات متفاوتی دارد، بنابراین اکنون دولت فقط می خواهد با یارانه نقدی به مردم یارانه بدهد، بدون اینکه برنامه ای برای آن داشته باشد، در این زمینه تا ابد دولتی در دنیا وجود ندارد. به مردم یارانه نمی دهد، به نیازمندان و ضعیفان یارانه می دهد، اما چون برنامه ای برای آن نداریم، یارانه ارزش پولی خود را ندارد و دیگر وجود نخواهد داشت. طرح قبلی که 45 هزار تن یارانه داشت، بیش از یک دهه است که داده شده اما امروز این یارانه به پایین ترین حد خود رسیده و تقریباً وجود ندارد.

کارشناسان اقتصادی توضیح می دهند که در این زمینه دولت باید به جای پرداخت یارانه به افرادی که توان مالی آن را ندارند، بر تولید ملی برای افزایش اشتغال تمرکز کند. باعث رشد کشور می شود، از طرفی باعث افزایش درآمد سرانه شهروندان می شود، سپس تورم و تورم کنترل می شود، اما دولت نباید به فکر بستن همه برنامه های اقتصادی و افزایش تولید در کشور باشد. یا افزایش اشتغال زایی، اما فقط افزایش یارانه ها، مطمئناً نه تنها وضعیت معیشتی مردم را با چنین رویه هایی بهبود می بخشد، بلکه روز به روز بدتر می شود.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما