بازار ارز چیست؟

[ad_1]

روآرو- به گفته اقتصاددانان، افزایش تورم طبق آمارهای رسمی حدود 45 درصد است، نرخ ارز به سمت رشد پیش رفته است، بنابراین تا زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، نرخ ارز کاهش نخواهد یافت. اینکه حتی در صورت احیای برجام، می توان انتظار کاهش شدید دلار را داشت، ظاهراً بدون مورد، ممکن است در کوتاه مدت بازار را شوکه کند، اما در صورت عدم بهبود شرایط، نرخ ارز ادامه خواهد داشت. افزایش یافت. خواهد بود.

به گزارش فرارو، به گفته تحلیلگران بازار ارز، در صورت باقی ماندن دلار بالای خط 30 هزار تومانی، احتمال افزایش قیمت ها در بازار ارز وجود دارد. اما برخی دیگر از فعالان بر این باورند که بازار پس از مذاکرات دچار تلاطم روحی شده است و با آرامش بازار، بانک آمریکا به سطح تعادل زیر 30 هزار تومان باز می گردد.

آیا دلار در کانال 30 هزار تومانی تثبیت می شود؟رشد دلار در سایه بلاتکلیفی برجام
وحید شقاقی شهری متخصص مسائل اقتصادی است با فرارو صحبت کن وی با اشاره به اینکه عوامل اساسی موثر بر ارز امروز بدون تغییر باقی مانده است، گفت: هفته گذشته اتفاق خاصی در حوزه اقتصاد کلان رخ نداد که انتظار داشتیم دلار به این شکل اما تحت تاثیر افزایش یابد.

وی افزود: به عبارتی اتفاقات رخ داده در مذاکرات برجام و همچنین مخابره اخبار منفی از دلایل اصلی گرانی دلار بوده و برعکس همه شواهد حاکی از آن است که این مذاکرات می تواند چهار تا پنج ماه گذشته، در این زمان، اخبار متفاوتی وجود دارد، مذاکرات در حال انجام است، بنابراین دلار نوسانات بیشتری خواهد داشت.

شقاقی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید خویشتن داری کند، گفت: اگر بازار به حال خود رها شود، قطعاً این روند ادامه خواهد داشت که منجر به رشد بیشتر قیمت ها می شود، بنابراین بانک مرکزی باید بتواند این کار را انجام دهد. مدیریت انتظارات تورمی برای کنترل بازار، با وجود اینکه دلار اکنون مقاومت روانی 30 هزار تومانی را شکسته است، این رقم حمایتی شده است، بنابراین رساندن قیمت دلار به زیر 30 هزار تومان کار بسیار دشواری است. .

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر عواملی مانند وضعیت اقتصاد ایران و جهان، قیمت جهانی نفت، صادرات نفت و نفت، صادرات غیرنفتی، مدیریت انتظارات تورمی و تعیین تکلیف برجام از عوامل موثر هستند. .” ارز کارآمدتر خواهد بود، از سوی دیگر مدیریت بانک مرکزی و تامین نیازهای ارزی نیز بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین موضوعی که باید به آن توجه شود حاکمیت آرامش بازار است که کنترل انتظارات تورمی را می طلبد چرا که در صورت افزایش این انتظارات مهار رشد دلار بسیار سخت خواهد بود. بکشید تا دلار بتواند به رشد خود ادامه دهد.

آیا دلار در کانال 30 هزار تومانی تثبیت می شود؟دلایل مختلف برای رشد دلار
ساسان شاهویسی، اقتصاددان با فرارو صحبت کن در ابتدا اگر به روند تقاضای دلار در دی ماه نگاه کنیم، می بینیم که هم در داخل و هم در خارج از کشور به دلیل مهلت های مسافرتی و دلاری، واردات انجام می شود. ایجاد شد، تقاضا برای دلار در قالب کارت های بانکی افزایش یافت و این امر منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت ها شد، موضوعی که در سال های مختلف چندین بار تکرار شد.

وی افزود: دوم اینکه ارزش دلار جهانی در چند روز اخیر چالش برانگیز بوده است که در گذشته کاهش قیمت طلا و پول دیجیتال و همچنین ارتباط منطقه ای با کشورهای همسایه و مذاکرات بین المللی را نشان داده است. همچنین موضوع تعیین نرخ ارز در چارچوب مذاکرات برجام است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پنج ساله چهارم و پنجم توسعه باید نرخ ارز به عنوان مدیریت نرخ ارز تعریف شود، گفت: با فشرده سازی نرخ ارز در بهار، نرخ ارز چند ساله شده است. ارزش دلار در سال 97 برای مدت کوتاهی چند برابر شد، بنابراین به هیچ عنوان نباید نرخ ارز را کاهش داد، بلکه بانک مرکزی باید بازار را مدیریت و کنترل کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، تفاوت های قابل توجهی بین مفهوم کنترل پولی و موضوع سرکوب نرخ ارز وجود دارد، بنابراین نرخ ارز باید بر اساس مقررات ارز شناور مطابق با مفاد برنامه توسعه کشور تنظیم شود. این اقتصاددان گفت. برخی انتظار دارند دولت به طور کامل در بازار ارز مداخله کند و از این طریق نرخ ارز تثبیت شود و بتوانند در سطوح خرد و کلان به منافعی دست یابند که باعث افزایش نرخ ارز می شود.

وی گفت: باید توجه داشت که بخشی از وضعیت بازار مبادلات خارج از کشور در دست بانک های مرکزی یا دولت هاست، زیرا در ماه های اخیر به دلیل ناآرامی ها در افغانستان، بازار افغانستان سرازیر شده است و برای ایران پول در نظر گرفته شده است، از جمله چون بازار دلار هرات بسته شد و این رابطه معکوس شد و دلار توسط افغانستان افغانستان به افغانستان منتقل شد و بازار مانند عراق به جریان ارز تبدیل شد و مبادلات افزایش یافت و نخست وزیر عراق اعلام کرد که نمی تواند تا زمانی که ایالات متحده ذخایر ارزی را در اختیار دولت عراق قرار دهد، قیمت ها افزایش می یابد.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما