با معماری های جایگزین برای پردازنده های دسکتاپ اینتل و AMD – Zomit آشنا شوید

[ad_1]

فضای پردازنده های دسکتاپ امروزی را به راحتی می توان یک دوقطبی در نظر گرفت: از یک طرف اینتل را داریم که بالاخره با آپدیت هایی مانند مجموعه Skylick با نسل دوازدهم آلدرلیک وارد بازار شد و از طرف دیگر AMD در حال احیای آن است. حضور در بازار پردازنده ها دسکتاپ است و با معرفی مدل جدیدی از پردازنده های سری رایزن، پیشرفتی در صنعت تراشه های پردازنده و تعداد هسته ها ایجاد کرده است.

به گزارش تکسپات، در بازار پردازنده های کامپیوتر شخصی شاهد درگیری دو شرکت هستیم. با این حال، این بدان معنا نیست که هیچ پردازنده دسکتاپ دیگری وجود ندارد. با نگاهی دقیق تر، به سرعت متوجه خواهید شد که ناحیه پردازنده بسیار متنوع تر از چیزی است که تصور می کردیم. از طراحی های با کارایی بالا گرفته تا تراشه های روسی پیشرفته، پردازنده های زیادی وجود دارند که توسط اینتل یا AMD تولید نمی شوند. در برخی موارد، مانند تراشه Zhaoxin Kaixian، همچنان می توانید از طریق کانال های ارتباطی مناسب به این نوع پردازنده ها دسترسی داشته باشید.

اکنون این سؤالات مطرح می شود: چه کسی این پردازنده ها را می سازد؟ این تراشه ها با چه فرمتی و با چه سرعتی توسعه می یابند؟ آیا آنها می توانند بازی کنند؟ در ادامه سعی خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم.

کارخانه

لوگوی کامپیوتر شخصی؛ از موبایل تا آینده کامپیوترهای رومیزی

نمونه بارز آن شرکت لوگو است که برای به چالش کشیدن موقعیت های دسکتاپ وارد میدان شده است. سال گذشته، اپل مک‌بوک‌های جدیدی را معرفی کرد که شبیه به مدل‌های قبلی اینتل هستند. اما شرکت مستقر در کوپرتینویی در قلب این محصولات انقلابی در فضای رایانه شخصی شروع به کار کرد. Macs M1 از سیستم پنج نانومتری روی تراشه (SoC) اپل استفاده می کند. این پردازنده به هسته لوگوی سفارشی مجهز شده است. پردازنده M1 از نظر معماری شباهت زیادی به تراشه بایونیک آیفون A14 دارد و در واقع معماری آن با قطعات اینتل یا AMD x86 متفاوت است.

مقالات مرتبط:

M1 برای اجرای برنامه های سازگار با x86 باید کد x86 را به یک لایه ترجمه به نام Rosetta ترجمه کند. M1 در برخی از برنامه ها، علیرغم فرآیند قدیمی تر، عملکرد بهتری نسبت به Intel Comet Lake x86 دارد. پیاده سازی تراشه های اپل در برنامه های کاربردی بومی این شرکت می تواند رقابت را از بین ببرد.

مک بوک M1

اپل قصد دارد در چند سال آینده تراشه‌های x86 را از تمام دستگاه‌های مک حذف کند. سیستم عامل مک کمتر از 7 درصد از بازار جهانی رایانه های شخصی را به خود اختصاص داده است. این بدان معناست که قطعات سیلیکونی اپل به زودی با قطعاتی مانند پردازنده های سری Tigerlik جایگزین نمی شوند. اما حرکت این شرکت به سمت M1 تمایل دارد تا دیگر تولیدکنندگان را تشویق کند تا معماری لوگو را برای رایانه‌های شخصی جدی بگیرند.

در سال 2012، مایکروسافت Surface RT را معرفی کرد که با لوگوی سیستم چیپ و با استفاده از نسخه ای از سیستم عامل ویندوز از قبل نصب شده بود. با این حال، سرعت و سازگاری برنامه و بسیاری از مسائل دیگر باعث می شود که معماری لوگو از کانون توجه خارج شود. M1 می تواند نشانه ای از آینده باشد. از آنجایی که طیف گسترده ای از محصولات مانند گلکسی بوک با تراشه های Qualcomm 8cx عرضه شده اند، می توان گفت که معماری لوگو برای دسکتاپ ها اکنون در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. با این حال، تا پنج سال استفاده از تراشه‌های غیراینتل و AMD در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها می‌تواند رایج شود، زیرا اکثر این دستگاه‌ها مبتنی بر معماری لوگو هستند.

پردازنده لوگو در لپ تاپ

Zhaoxin سازنده چینی x86 در آستانه ورود به لیگ های بزرگ است

استفاده از تراشه های مبتنی بر لوگو قرار است در رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها رایج شود. اما گزینه های موجود در فضای x86 چطور؟ فقط تعداد کمی از تولیدکنندگان از جمله Intel، VIA، AMD و DMP Electronics مجوز x86 دارند. اینتل و AMD دو برند معروف در این زمینه هستند. DMP همچنین سازنده تایوانی است که مسئول خط تولید تراشه جاسازی شده Vortex86 است. تراشه های مورد استفاده در برخی از استاپ باکس ها و بخش های صنعتی.

در سال 2013، Zhaoxin با مشارکت دولت شانگهای، VIA را به عنوان بخشی از تلاش های چین برای کاهش وابستگی خود به فناوری های خارجی راه اندازی کرد. Zhaoxin دارای سهام اقلیت در VIA است و این شرکت مجوز استفاده از x86 را دارد. به همین دلیل می تواند پردازنده های دسکتاپ تولید کند.

CPU zhaoxin

پردازنده های Zhaoxin مبتنی بر فناوری 16 نانومتری هستند. KaiXian-U6880A یک تراشه پرچمدار شرکت است که می توان آن را در چین خریداری کرد و به عنوان پردازنده اصلی در سیستم استفاده کرد. این قطعه هشت هسته ای در فرکانس کاری نسبتا پایین 3.0 گیگاهرتز کار می کند. U6880A از Hypertherding پشتیبانی نمی کند و همچنین فاقد کش L3 است. این استاندارد نشان می دهد که عملکرد U6880A تقریباً مشابه عملکرد پردازنده چهار هسته ای AMD A10-9700 است.

مقالات مرتبط:

البته پردازنده U6880A را نمی توان انتخاب خوبی برای گیمینگ دانست; با این حال، این تراشه می تواند عناوین AAA مانند Hitman 3 و Farcry 5 را با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا کند. نسل بعدی پردازنده های سری KX-7000 این شرکت بر اساس یک فرآیند هفت نانومتری است. استفاده از این فناوری باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد این پردازنده شده است. باید دید این تراشه چه واکنشی به Alderlick و Zen 4 نشان خواهد داد.

با این حال، این پردازنده جایگزین چینی برای پردازنده x86 است که به صورت تجاری در دسترس کاربران قرار گرفته است و پس از کار معمولی خواهد آمد.

brus; پردازنده دولتی روسیه

معماری البروس که پس از کوه بروس، مرتفع‌ترین نقطه روسیه، نامگذاری شده است، تلاش دیگری برای فناوری خودکفایی است. با این حال، برخلاف تراشه Zhaoxin، Elbrus برای برآورده کردن الزامات کامپیوتری ایمن دولت روسیه طراحی شده است و شما قطعات Elbrus را برای استفاده خانگی در فروشگاه سخت افزار مسکو پیدا نخواهید کرد.

mcst

دولت روسیه دو کاربرد اصلی برای Elbrus دارد: سرورهای HPC برای فنی و تحقیقات. 2. رایانه های شخصی ارتش و سایر بخش های حساس دولت روسیه. MCST، یک تولید کننده نیمه هادی روسی جدا از تیم تحقیقاتی پیشرو در علم کامپیوتر اتحاد جماهیر شوروی، 30 سال است که تراشه هایی بر اساس معماری ISA Albrus تولید می کند. این پردازنده ها x86 نیستند. اما البروس در این زمینه از سیستم ترجمه دوگانه مشابه Apple M1 استفاده می کند. این ویژگی به سخت افزار آلبروس اجازه می دهد تا برنامه ها و سیستم عامل های x86 مانند ویندوز را اجرا کند.

MCST به تازگی پردازنده Elbrus 16S را معرفی کرده است. این تراشه با فرآیند 16 نانومتری ساخته شده و فرکانس کاری آن 2.0 گیگاهرتز است. قدرت پردازنده این پردازنده حداکثر 1.5 ترافلاپس اعلام شده است و جالب اینکه از اجرای چهار سوکت با حداکثر شانزده ترابایت رم پشتیبانی می کند. ویژگی‌هایی که در سخت‌افزار سرور پیشرفته AMD و Intel ارائه نمی‌شوند.

SHAKTI; پلتفرم اینترنت اشیا ساخته شده در هند

در سال 2018، محققان موسسه فناوری هند از یک پلتفرم مبتنی بر RISC-V رونمایی کردند. صنعت تولید نیمه هادی هند هنوز در مراحل ابتدایی خود است. بدین ترتیب جدیدترین پردازنده های سری Shakti E با پردازنده 180 نانومتری ساخته شده و فرکانس کاری آن 100 مگاهرتز است. البته این تراشه ها برای اجرای بازی های رایانه ای طراحی نشده اند و در عوض پردازنده های سری Shakti E بر روی دستگاه های کم مصرف مرتبط با اینترنت اشیا و موارد تعبیه شده مانند سنسورها تمرکز دارند.

باقی

در حالی که IP اصلی Shakti توسط دولت تامین می شود، یک استارت آپ هندی به نام InCore Semiconductors تراشه های سفارشی Shakti را برای مشتریان خصوصی محدود تولید می کند. قطعا رقابت صنعت نیمه هادی هند با شرکت هایی مانند اینتل یا حتی Zhaoxin زمان می برد. با این حال، این حرکت یک گام مفید در نقشه راه این شرکت است. تراشه های Shakti را می توان در انواع محصولات مرتبط با اینترنت اشیا استفاده کرد. پردازنده های دسکتاپ Shakti ممکن است تا پنج سال آینده رونمایی نشوند. اما اصول کار قطعی است.

نتیجه

اینتل و AMD همچنان در فضای پردازنده های دسکتاپ قوی هستند. به جز کاربران ساکن چین یا کسانی که در دولت روسیه کار می کنند، اپل M1 در حال حاضر تنها گزینه موجود در مدل های اینتل و AMD است. با این حال، با تلاش دولت برای خودکفایی و افزایش استفاده از معماری لوگو در رایانه های شخصی، فضا برای پردازنده های دسکتاپ در حال گسترش است.

پردازنده های اینتل و AMD حداقل تا ده سال آینده انتخاب اصلی در بازار پردازنده های دسکتاپ باقی خواهند ماند. البته ممکن است به زودی شاهد عرضه دسکتاپ و لپ تاپ های جدیدی باشیم که از معماری لوگو استفاده می کنند.

به نظر شما، آیا موقعیت فعلی اینتل و AMD در زمینه تراشه های دسکتاپ توسط معماری شرکت دیگری تغییر خواهد کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما