بهبود بودجه 1401

[ad_1]

روآرو- اولین لایحه بودجه دولت سیزدهم به مجلس شورای ملی یازدهم رسید. اولین نکته حذف تخصیص ارز 4200 تومانی به فعالان اقتصادی است. علاوه بر این، افزایش 62 درصدی مالیات، افزایش 5 درصدی هزینه های جاری دولت در سال 1401، افزایش دو ساله به حداکثر سن بازنشستگی، افزایش 10 درصدی میانگین حقوق کارکنان و حذف کنگره از وام ازدواج. سقف ها و افزایش 5 درصدی در تنظیمات رانندگی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به قول آقای فرارو. اما پر سر و صداترین نکته اعلام نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی بود. برخی از فعالان رسانه ای و کارشناسان اقتصادی با اشاره به تعیین نرخ دلار در ۲۳ هزار تومان مدعی هستند که دولت سیزدهم بودجه سال آینده خود را به سرنوشت برجام گره زده است.

عباس عبدی یکی از این چهره هاست. وی معتقد است دولت با این فرضیه موافقت کرده است، بنابراین نرخ دلار را 23 هزار تومان تعیین کرده است. او گفت که بدون توافق، نرخ بالاتر از حد تصور نخواهد بود. زیرا اکنون نرخ دلار در بازار به بیش از 30 هزار تومان رسیده است.

مرتضی افقه، اقتصاددان نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد معتقد است بودجه سال آینده احتمالاً رکود خواهد داشت.

پس پشت بودجه 1401مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره نکات برجسته بودجه سال 1401 به فرارو گفت: بزرگترین ایراد بودجه سال آینده عدم شفافیت است و به جرأت می توان گفت غیرشفاف ترین در تاریخ بودجه بوده است. اکنون تمام ردیف ها ادغام شده اند. به عنوان مثال تمام بودجه دانشگاه ها در وزارت علوم است و بودجه دانشگاه های علوم پزشکی به وزارت بهداشت اضافه می شود. در حال حاضر تمامی بودجه های دستگاه های بزرگ اداری کشور مشخص شده و از جزئیات بودجه خبری نیست.

وی گفت: حتی قبل از انقلاب نیز سیستم بودجه به این صورت بود که با بودجه نمی توان مداد خرید و این یعنی هزینه های اندک. متأسفانه اکنون کاری انجام شده است که هیچکس متوجه نمی شود که بودجه چقدر شفاف است. بودجه در حال حاضر توسط ریاست جهانی یا هیئت امنای سال گذشته تامین می شود. اما اکنون نمی دانید که آیا هیئت حاکمه هنوز این خط را دارد؟ زیرا همه در هیئت حاکمه حضور دارند.

وی معتقد است که چه سیستم نوری به مردم و منافع دروغگویان و کلاهبرداران لطمه بزند به طور قابل پیش بینی فساد رخ خواهد داد.

پازوکی همچنین معتقد است که بودجه بر اساس توافق و نتیجه مذاکرات نوشته شده است. وی در استدلال خود گفت که وابستگی به بودجه های نفتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در صورت توافق می توانیم نفت بفروشیم. درآمد صندوق توسعه ملی که منبع درآمد بودجه است اگر نفت بفروشیم افزایش پیدا می کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این سیستم در مقابل آمایش سرزمین که گفته می شود بودجه در آن نوشته شده، متمرکزتر شده است. فقط برنامه های کشوری است که به استان ها داده می شود که اتفاق خوبی است، قبول دارم.

وی با بیان اینکه بودجه 1401 ایران وضعیتی را در کشور ایجاد می کند، گفت: این یکی از معایب آن است. بودجه رشد شرکت های دولتی بیش از 60 درصد است، خروج شرکت های دولتی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. آمارها نشان می دهد که گردش مالی شرکت های دولتی در سال جاری 255 هزار میلیارد تومان است اما این رقم در سال آینده با کاهش شدید به 71 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این نشان می دهد که آقایان اقتصاد را به دولت ترجیح می دهند.

پازوکی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای رشد 8 درصدی در سال آینده گفت: امکان دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی یک رویا است. زیرا ابتدا باید فضای کسب و کار را با بودجه ای که رشد نمی کند ایجاد کنیم. بنابراین بودجه بندی یکی از ابزارها و شاخص هاست. علاوه بر این باید انضباط مالی و پولی را به اقتصاد ایران تحمیل کنیم. اما این بودجه نشان دهنده نظم و انضباط نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: علاوه بر این، بودجه صداوسیما، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته بحث این نیست که بودجه قبلی مشکلی نداشت، بودجه قبلی قطعا کاستی هایی داشت اما این بودجه نواقص بیشتری دارد. امیدوارم شورای ملی از دولت بخواهد که بودجه شفافی ایجاد کند و به مردم اطلاع دهد که بودجه چگونه اجرا شده است.

وی همچنین به تبعات بی ثباتی بودجه اشاره کرد و گفت: اگر ردیف ها مشخص و یکپارچه نباشد، قوه مجریه نمی تواند کاری در خصوص بودجه انجام دهد. در عین حال، با ادغام ردیف ها، نظارت دشوارتر خواهد شد. یکی از انتقاداتی که به دولت های اخیر وارد است این است که بر بودجه نظارتی ندارند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: نکته قابل توجه این است که دولت سیزدهم مخالفت های زیادی با برنامه ششم توسعه دولت روحانی داشته است اما اکنون یکی از بندهای بودجه این است که برنامه ششم توسعه یک سال دیگر تمدید شود. این زمانی است که برنامه ششم توسعه در سال 1400 به پایان می رسد و در حال حاضر ثابت است تا سال آینده ادامه یابد. این نشان می دهد که دولت جدید هیچ برنامه ای ندارد. در غیر این صورت باید برنامه هفتم توسعه را ارائه کنند.

پازوکی افزود: دولت سیزدهم از یک سو در بودجه سال 1401 صدور بدهی خود را کاهش داد، اما از سوی دیگر از اعتبارات صندوق توسعه ملی سه برابر یعنی وابستگی آن استفاده کرد. در مصوبه فروش فرآورده های نفتی 9 درصد ذکر شده است، اما سایر اقدامات باعث افزایش 300 درصدی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شده است.

وی گفت: علاوه بر این، درآمد مالیاتی نیز 62 درصد افزایش یافته است و به نظر من قابل بررسی است زیرا تورم بالای 40 درصد است. امیدوارم دولت به سمت یک سیستم مالیاتی کارآمد و مقرون به صرفه حرکت کند. متاسفانه هزینه های دولت به دلیل شفاف نبودن بودجه قابل مشاهده نیست.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما