بودجه 1401 معقول است / سال آینده کسری بودجه کمتر می شود

[ad_1]

روآرو- صبح امروز یکشنبه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در بهارستان لایحه بودجه 1401 را تقدیم مجلس شورای ملی کرد. بودجه سال 1401سهم فروش نفت از 349 هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود 389 هزار میلیارد تومان رسیده که با رشد 9 درصدی همراه بوده است، در حالی که 526 هزار میلیارد تومان برای درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده است که سال گذشته 325 بوده است. بودجه یک هزار میلیارد تومان بود و با افزایش 61 درصدی مواجه شد.

به گزارش فرارو، صادرات نفت روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز با نرخ 60 دلار در هر بشکه و بهای 23 هزار دلار در هر بشکه در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. همچنین در بودجه سال آینده ارقام کلیدی برای بازپرداخت بدهی های بازنشستگان و صندوق های تامین اجتماعی پیش بینی شده که این رقم در مجموع به حدود 200 هزار میلیارد تومان می رسد.

این در حالی است که دولت تصمیمی برای سال آینده دارد ارز 4200 تومان از سوی دیگر، بدون احتساب دارو و گندم، منابع حاصل از تخلیه ۴۲۰۰ تومانی به صورت یارانه بین مردم توزیع می شود که دولت می تواند ۱۵۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه کند. .

در عین حال حداقل دستمزد در سال 1401 با 29 درصد افزایش از 3.5 میلیون تومان به 4.5 میلیون تومان رسید.

بودجه 1401;  از افزایش 10 درصدی میانگین حقوق کارمندان به 150 هزار تومان کمک هزینهدولت سعی کرده انضباط مالی را در بودجه حفظ کند
وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی با فرارو صحبت کن وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده با فرض افزایش حدود ده درصدی میانگین حقوق کارمندان در حال بسته شدن است، گفت: طبق بودجه سال آینده سقف بودجه 1372 هزار میلیارد تومان خواهد بود در حالی که می توان گفت: دولت تلاش زیادی برای اجرای سال مالی انجام داده و کسری بودجه شدید را که امسال کسری بودجه دولت حدود 440000 ده هزار دلار است، مهار کرده است.

وی افزود: به دولت اجازه داده شده با توجه به بازپرداخت هزینه های خود طبق بودجه امسال سقف بدهی 135 هزار میلیارد تومانی را برای تامین بودجه خود صادر کند، برعکس درآمد فروش نفت در بودجه سال آینده وجود دارد. به حدود 400 هزار میلیارد تومان رسید در حالی که این رقم در سال جاری 349 هزار میلیارد تومان است.

شقاقی بیان می کند: علاوه بر این، درآمد مالیاتی 520 هزار میلیارد تومان تعیین شده است، در حالی که این رقم در بودجه امسال 325 هزار میلیارد تومان است، به نظر من درآمد مالیاتی سال آینده و رقم فروش نفت است. درست است و منطقی و قابل تشخیص است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فروش اوراق بدهی در سال آینده کاهش یافته است، افزود: این منبع درآمدی در سال آینده به 88 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که تاکنون حدود 1 میلیون میلیارد تومان درآمد دولت تعیین شده است. مابقی این رقم تا سقف بودجه 1372 هزار میلیارد تومانی از تولید دارایی های دولت و فروش دارایی های دولت به صورت مازاد تامین می شود، بنابراین به نظر می رسد کسری بودجه سال آینده بسیار کمتر از امسال باشد.

وی افزود: در عین حال با توجه به ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین، به نظر می‌رسد در نهایت به توافق برسد، در صورت بروز چنین مشکلی، حجم فروش نفت ایران از 1.2 میلیون بشکه فراتر خواهد رفت. در روز با قیمتی در بودجه 60 دلاری به طوری که می توان گفت درآمد حاصل از فروش نفت بیش از آنچه در بودجه پیش بینی شده است، بسیاری از کارشناسان تخمین می زنند که قیمت نفت در سال گذشته بیش از 70 دلار باشد. این روند ممکن است قابل توجه باشد، زیرا قیمت هر بشکه نفت در بودجه 60 دلار تعیین شده است.

این کارشناس اقتصادی درباره لغو ارز 4200 تومانی در سال آینده گفت: ارز دارو و گندم باید حفظ شود و پنج قلم دیگر که امروز به 4200 تومان داده می شود از این چرخه معاف می شود، بنابراین سال آینده به نظر من شرط به گرفتن دلار 4200 تومانی موجود است و دولت می تواند کمک های معیشتی دیگری را ارائه کند.

[ad_2]

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما