حمایت از راه اندازی شرکت های تک شاخ هوش مصنوعی در دستور کار معاونت علمی کشور قرار گرفت.

[ad_1]

یکی از چشم اندازهای پیش نویس سند هوش مصنوعی که اخیرا توسط معاونت علمی تهیه شده است، قرار گرفتن ایران در بین 10 کشور برتر این حوزه است. همچنین بر این اساس معاونت علمی باید از راه اندازی شرکت های یونیکورن با هوش مصنوعی حمایت کند. این در حالی است که وزیر ارتباطات خردادماه امسال از تدوین سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی فضای مجازی خبر داده بود.

وزیر ارتباطات در نیمه خرداد 1402 اعلام کرد که بر اساس تقسیم کار، قانونگذاری در حوزه هوش مصنوعی بر عهده شورای عالی فضای مجازی است. به گفته وی، این کنفرانس اسناد توسعه هوش مصنوعی را تدوین می کند.

اکنون «هادی اشعری» معاون هوش مصنوعی و رباتیک ستادی معاونت علمی در گفتگو با خبرنگار مهر از تهیه پیش نویس سند ملی هوش مصنوعی و ارسال به معاونت علمی خبر داد. . به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی بیشتر.

این سند حاوی 4 هدف کلان، 5 راهبرد اصلی، 30 شاخص کلان، حدود 140 اقدام و 150 فعالیت یا پروژه و 175 شاخص خرد است که در حال حاضر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و جداول ویژه ای برای آن تهیه شده است. بررسی تحت شورا.

به گفته وی، از منظر این سند، ایران باید جزو 10 کشور برتر هوش مصنوعی باشد و در این زمینه می‌گوید: این یک هدف کلی است و باید اهداف فرعی زیر آن تعریف شود؛ به عنوان مثال، ما جایگاهی در زمینه نوآوری یا سرمایه انسانی برای تبدیل شدن به کشورهای برتر و تعیین اینکه از نظر زیرساخت های فناوری باید در کجا باشیم.

پیش نویس سند هوش مصنوعی معاون class=

معاون هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی معاونت علمی رئیس جمهور درباره وظیفه معاونت رئیس جمهور برای حمایت از راه اندازی یونیکورن هوش مصنوعی گفت:

“مشکل رقابت پذیری شرکت ها نکته مهم و مهم دیگر مستندسازی است و بر اساس این هدف باید بتوانیم یک سری شرکت های بزرگ فناوری در زمینه هوش مصنوعی راه اندازی کنیم. چرا که مدل توسعه هوش مصنوعی در دنیا مبتنی بر شرکت های فناوری است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، شرکت هایی مانند گوگل، فیس بوک و مایکروسافت در حال پیشروی در زمینه هوش مصنوعی هستند و هوش مصنوعی در سایر اکوسیستم ها بر روی آنها ساخته شده است. در بحث تجاری سازی و دسترسی به فناوری همچنین یک سری شاخص ها تعریف شده و به عنوان مثال معاونت علمی موظف است از راه اندازی چند شرکت یونیکورن در حوزه هوش مصنوعی حمایت کند تا بتوانند به سمت لبه فناوری حرکت کنند».

ستاد هوش مصنوعی ایجاد می شود

موضوع دیگری که در سند مذکور مطرح شده، ایجاد ستاد هوش مصنوعی است. اشعری در این باره تصریح کرد: پیشنهاد فعلی سند در نهایت یکی است ستاد هوش مصنوعی باید در کشور ایجاد شود و وزارت علوم، وزارت ارتباطات، معاونت علمی، فناوری و اقتصادی و غیره در این ستاد نماینده داشته باشند و معاونت علمی دبیر ستاد را تعیین کند. که در واقع شخصیت فرابخشی دارد. البته موضوع در دبیرخانه شورا در حال بررسی است و به نتیجه ای نرسیده است».

وی بر لزوم بکارگیری هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف عمده این سند برآورده ساختن الزامات و رفع ابرچالش ها با بکارگیری هوش مصنوعی است. این هدف یعنی استفاده از هوش مصنوعی در کشور باید در اولویت قرار گیرد. یعنی اگر فقط وانمود کنیم که مثلاً در زمینه تولید علم در دنیا شماره یک هستیم، فایده ای نخواهد داشت – اگر از فناوری هوش مصنوعی استفاده نکنیم.

همچنین معاون علمی ستاد هوش مصنوعی معاونت علمی گفت: دولت چین علیرغم بسته شدن اقتصاد و سیستم دولتی خود، شرکت های بزرگی را وارد بازی هوش مصنوعی کرده و از آنها خواسته است که نقش رانندگان را ایفا کنند. خوب انجام دادن:

در واقع نکته اصلی صحبت من این است که برای پاسخگویی به این ماجرا لازم نیست یک سیستم اقتصادی باز داشته باشیم.»

وی «بهبود سرمایه انسانی» در حوزه هوش مصنوعی را از دیگر نکات مورد تاکید در این سند عنوان کرد و گفت: بخش بزرگی از فناوری هوش مصنوعی به بخش نرم‌افزار برمی‌گردد و بسیار مهم است که بین وزارت معاونت آموزشی و فرهنگی، علمی و علمی این حوزه باید تقسیم شود و هر کدام از وظایف آنها در حوزه توسعه منابع انسانی مشخص شود؛ زیرا وزارت علوم و آموزش و پرورش نیروی علمی تربیت می کند و در نهایت، تبدیل نیروی علمی به نیروی متخصص، معاونت علمی می تواند اقدام و برنامه ریزی کند».

هوش class=

تهیه اطلس هوش مصنوعی

این مقام مسئول از ایجاد اطلسی در ستاد هوش مصنوعی خبر داد که نشان می دهد چند شرکت در این حوزه فعال هستند:

وی ادامه داد: برخی از شرکت ها در حال توسعه دانش در این زمینه هستند یا یک شرکت می تواند از یک شرکت خارجی ربات وارد کند و لوگوی خود را هک کند و این شرکت ها باید در یک اطلس خوب شناسایی شوند.بحث شناسایی نخبگان در حوزه هوش مصنوعی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این رشته، وضعیت صادرات هوش مصنوعی، جایگاه کشور از نظر تعداد مقالات و تعداد ثبت اختراع از عوامل مهم در نظر گرفته شده در این اطلس است.

اشعری معتقد است یکی دیگر از حوزه هایی که می توان از طریق آن زنجیره ارزش برای هوش مصنوعی ایجاد کرد، بحث «همکاری با کشورهای منطقه یا بین المللی» است.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از توانمندی های شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی در سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه می توان ثروت و ارزش ایجاد کرد، تصریح می کند: به عنوان مثال سرویسی مانند اپلیکیشن اسنپ راه اندازی شده است. که نیازهای آنها را برآورده می کند به آنها کمک می کند

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما