دور هشتم مذاکرات؛ در وین چه خبر؟

[ad_1]

روآرو- هشتمین دور مذاکرات در وین پنجشنبه گذشته برگزار شد. این در شرایطی است که ایران دو سند از دور قبل در اختیار طرفین مذاکرات قرار داده است. این سند با واکنش های متفاوتی از سوی اعضای جلسه مواجه شد. اما اکنون پس از هشتمین دور مذاکرات، هر یک از طرفین بیانیه ای مبهم صادر می کنند.

به قول آقای فرارو. رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکره کنندگان اروپایی گزارش داد که ایران از موضع خود در دو سند اخیر عقب نشینی کرده است. به گفته این منبع، در سند جدید، ایران از نتایج شش دور قبلی مذاکرات غفلت کرده است.

اما در نهایت یک منبع ناشناس مدعی شد که تیم مذاکره کننده ایران با مذاکره موافقت کرده است.بعد از همان ماده پیش نویس قطعنامه نهایی دور ششم.

این در حالی است که رسانه های نزدیک به دولت سیزدهم مانند فارس می گویند تیم مذاکره کننده ایران به توافق نرسیده است. این خبرگزاری به نقل از یک منبع، در گزارش رویترز این اتهامات را تکذیب کرد.

با این حال، این منبع افزود: سه کشور اروپایی عضو برجام از بن بست خارج شده و وارد مذاکره درباره پیشنهاد ایران شدند.

در همین حال، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین و نماینده روسیه به طور رسمی تحلیف شدند و پس از هشتمین نشست بر این باور بودند که طرف مقابل قصد صادقانه ای برای ورود به مذاکرات موثر و پربار دارد.

بدتر شدن تولید و تحلیل اخبار برای جلوگیری از تأثیرگذاری بر روند مذاکره

در وین چه خبر؟حسن بهشتی پور، کارشناس روابط خارجی در وین در گفتگو با فرارو وی گفت: در جریان مذاکرات طرفین فعالیت‌ها و کارهای تبلیغاتی انجام دادند تا موضوعات اصلی رفع نشود. وی گفت: «با ادامه مذاکرات، انتظار می رود رسانه ها به این موضوع به عنوان یک موضوع اصلی رسانه ها بپردازند.» روزی که تأثیر مستقیمی بر ثبات، اقتصاد و مردم دارد. اما طرف مذاکره کننده که نمی خواست اخبار اصلی داخل جلسه به رسانه ها درز کند، دست به ساخت اخبار و تحلیل های فریبنده زد.

وی معتقد است که کمیته مذاکره اطلاعات و تحلیل های فریبنده ای ارائه کرد تا تاثیری بر روند مذاکرات نداشته باشد.

یک کارشناس مسائل خارجی گفت: تحلیلگران باید روی اخبار نانوشته و خطوط گمانه زنی کنند. در غیر این صورت، آنچه رسانه های آمریکایی، اروپایی و داخلی می گویند تبلیغات است، رسانه ها در واقع خارج از مذاکرات دو طرف جنگ رسانه ای با یکدیگر دارند. بنابراین برای شناخت محتوای اصلی مذاکرات و اصول فرآیند باید صبور بود تا پس از پایان، دو طرف بر تقویت بیشتر همکاری ها در زمینه های آموزشی، علمی و فناوری توافق کردند.

آقای بهشتی پور با اشاره به بیانیه کلی مذاکره کنندگان و بلاتکلیفی در متن مذاکرات، افزود: ایران دو سند کلی را در اختیار طرف های مذاکره قرار داده است که جزئیات آن را نداریم. در واقع، ایران نه تنها در مورد نسخه جدید قطعنامه بیانیه ای صادر نکرده است، بلکه هنوز کلیات بیانیه را علنی نکرده است. تا مشخص شود ایران از طرفین چه مطالبی دارد.

وی افزود: ایران فقط یک توضیح کلی می دهد و آن اینکه اسناد ارائه شده اولاً مطابق با الزامات برجام است و خارج از برجام نیست. دوم اینکه در تضاد با شش دور گذشته مذاکرات نبود، اما موفقیت آمیز بود. هر دوی این توضیحات را می توان از هزارتوهای حرفه ای عبداللهیان و باقری فهمید. اما بقیه سخنان نامفهوم و امید آفرین است و الزامات نمایشی در سال های اخیر بارها تکرار شده است. این شامل پایان دادن به تحریم‌ها، ادعاها، و غرامت‌های ایالات متحده به ایران در نتیجه است که با خروج از برجام آسیب دیده است.

وی گفت: اروپا گفته است که پیشنهاد ایران اغراق آمیز و غیرقابل قبول است. بعد آمدند و گفتند ما در روند مذاکرات پیشرفت کرده ایم، چون ایران تجدید نظر کرده است. اما بعد ایران گفت، ما هیچ تجدیدنظری نداریم. اما زمانی این مسائل را درک می کنیم که در جریان مذاکرات شفاف باشیم. اما فعلا باید منتظر به پایان رسیدن مذاکرات باشیم و معمولا بعد از آن بیانیه یا بیانیه کلی صادر می کنند. آن وقت از این مواضع می توان حدس زد که به کدام مذاکرات رسیده است.

[ad_2]

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما