قیمت واقعی بنزین و نان و دلار و مرغ!

[ad_1]

روآرو- قیمت واقعی کالاهای مختلف موضوعی است که در هفته های اخیر مورد بحث مسئولان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. در یک مورد پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان طرح و بودجه، قیمت واقعی بنزین را 20 هزار تومان اعلام کرد در حالی که بنزین 3 هزار تومان عرضه می شد.

به قول آقای فرارو. در مورد قیمت واقعی مرغ بگویید: با کم کردن 4200 رقم از ارزش دام، قیمت مرغ از 31000 عدد به 60000 عدد و تعداد تخم ها از 43000 عدد به 90 عدد افزایش می یابد. هزار تومان.

علاوه بر این، بحث های زیادی در مورد قیمت واقعی نرخ ارز مطرح شده است.

اما سوالی که ذهن را به خود مشغول می کند این است که قیمت واقعی چقدر است و چگونه تعیین می شود؟

بازاری است که قیمت واقعی ارز و مرغ و سایر اقلام را تعیین می کند

قیمت واقعی چقدر است و چگونه تنظیم می شود؟وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال و در گفتگو با فرارو وی گفت: در اقتصاد، قیمت ها در بازار و در اقتصاد بازار تعیین می شود. اما مشکل اصلی این است که در اقتصاد ایران تنظیم بازار در هیچ حوزه ای وجود ندارد. بازار قوانین خاصی دارد و وقتی بازار واقعاً برقرار است، قیمت ها باید از تعادل عرضه و تقاضا ناشی شوند. اما در ایران در هیچ منطقه ای بازاری ایجاد نشده است و به دلیل مقررات بازار با نتایج خوب، شاهد رانت و انحراف قیمت ها و دستکاری قیمت ها هستیم. برای ایجاد یک سیستم بازار رقابتی و شفاف، عرضه‌کنندگان و تقاضا باید جاری باشند و مکانیسم‌های عرضه و تقاضا باید تعادل بین قیمت و تولید را تعیین کنند.

وی افزود: اما در اقتصاد ایران به دلیل انحصار دولتی یا خصوصی و عدم شفافیت و مداخله شاهد ایجاد بازار نیستیم. به عنوان مثال در کشور ما بازار ارز، بازار خودرو، بازار چوب، بازار سرمایه و … وجود ندارد، انحصارها و مداخلات منجر به عدم تعادل اطلاعاتی، عدم شفافیت و عدم رقابت پذیری شده است. عدم تعادل در بازار بنابراین، فقدان بازار، همراه با حمایت کاذب دولت، و رانت و انحصار دائمی، سیگنال‌های نادرست اقتصادی و اجتماعی به ما می‌دهد. علاوه بر این، یک سیستم یارانه ناکارآمد نوسانات قیمت را تشدید می کند. در نتیجه بدون بازار و بدون رعایت قوانین بازار، نظام قیمت گذاری در اقتصاد ایران مختل شده و قیمت ارز، مرغ و سایر محصولات تقلبی دستکاری و منحرف شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که دستگاه های پشتیبانی و نظارت در شرایط نابسامان بازار شکست خورده اند و می افزایند: نهادهای حمایتی و نظارتی آنها انحراف، احتکار و رانت را افزایش داده اند. با این حال، تا زمانی که اقتصاد ایران رعایت نکند، چالش های قیمت حل نشده باقی خواهند ماند.قوانین بازاریابی.

وی افزود: تا زمانی که نگرش اقتصاد دستوری پیروز شود نمی توان از قیمت های واقعی صحبت کرد و نمی توان قیمت ها را بدون بازار تعیین کرد و هر اقتصاددانی که نظر می دهد شخصی است، نظر و اشتباه است. “

او گفت: «این بازاری است که قیمت واقعی ارز و مرغ و سایر کالاها را تعیین می کند.» به بازار شکل دهید. زیرا سازوکار بازار باعث متعادل شدن قیمت ها می شود و دولت می تواند با یارانه از کاهش حمایت کند.

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما