محمد مهاجری: تنبیه طلب می خواهد روی تخت حکومت بنشیند

[ad_1]

محمد مهاجریمحمد مهاجری; بودجه پیشنهادی 1401 در حال حاضر خوب نیست و مداخله نمایندگان و ذینفعان و تقاضای تخصیص اعتبار برای پروژه های حوزه انتخابیه خود نیز بودجه را نابسامان می کند. دولت و رسانه های حامی آنها از زندگی پایدار صحبت می کنند و تصویر روشنی از اقتصاد نشان نمی دهند.

اگرچه سعی می‌کنند به مسائل جزئی مانند برداشت 4200 تومانی (که بیشتر توسط دولت قبل و بودجه امسال انجام شده) به عنوان نقطه قوت اشاره کنند، اما ساختار بودجه نشان می‌دهد که علیرغم شعارهای کلان، ساختار موجود نیست. و هیچ نشانی از معجزه در آنجا یافت نشد.

کسری سه هزار میلیارد تومانی نیز بسیار محسوس است. اما دولت رئیسی مقصر نیست. با همه گمانه‌زنی‌هایی که برای کاهش نقش تحریم‌ها در اقتصاد کشور انجام می‌شود، اکنون مشخص شده است که واقعیت چیز دیگری است. داشتن مدیران قدرتمند بیش از حد در حالی که اقتصاد کشور ضعیف است، منجر به توزیع فقر شدید می شود.

البته مدیران موثر تاثیر زیادی بر افزایش بهره وری دارند و می توانند فرصت های ارزشمندی را از فرصت های کسب و کار کوچک ایجاد کنند. به همین ترتیب می توان مدیران ناکارآمد را معکوس کرد، همانطور که در دولت نهم و دهم حتی با 120 دلار در هر بشکه، مدیران غیرمنطقی کشور را به دردسر انداخته اند که آثار آن ماندگار است. دولت رئیسی در حال حاضر با دو پسرفت مواجه است: تحریم های تلافی جویانه و کسانی که فکر می کنند با شعارهای حامی دولت می توانند کاستی های خود را بپوشانند.

این شعارها مثل کف روی آب است، به زودی از بین می‌رود و دولت باقی می‌ماند و بسیاری از مطالبات مردم – و حتی رای‌دهندگان به آقای رییسی – مطرح می‌شود. دولت روحانی علیرغم حضور نسبتاً بالا، استانداردهای زندگی شهروندان خود را نداشت و به سرعت محبوبیت خود را از دست داد.

طبیعتا رئیس جمهور سیزدهم نیز در این زمینه در خطر خواهد بود. اما دولت رییسی یک فرصت بی نظیر و تاریخی دارد و آن وحدت دولت است و حداکثر مقاومت دستگاه های سیاسی، اقتصادی و …. این فرصت طلایی را فقط احمدی نژاد در دولت نهم داشت و قبل و بعد از آن هیچ رئیس جمهوری نداشت. اما اکنون دولت سیزدهم خویشتن داری نشان می دهد.

در این زمینه مذاکره در وین می تواند وضعیت دولت و ملت را بهبود بخشد اما شرایط یکسان است معترضان نان نفت مشمول تحریم های مستمر و تعطیلی مذاکره، سوار دولت نشوید. زغال سنگ و به نمایش درآمده در باغ سبز مصنوعی، جان شهروندان را گروگان نگیرید. رییسی اگرچه در فکر کسب محبوبیت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، اما چاره ای جز جلب حمایت مردمی ندارد. این رضایت موجه و کاملاً انسانی است. جاده کاملاً صاف است و از وین می گذرد.

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما