نیاز به افزایش حقوق یا قبر دست دوم!

[ad_1]

شرق می نویسد: پیرزن به سختی از کامیون پیاده شد. از تمام صورتش با نقاب و مقنعه مشکی، فقط چشم های ضعیفش از پشت عینک دیده می شد. داخل قبری رفت. چادر را با دستی لرزان تکان داد و دستمزدش را از نایلون بی رنگ بیرون کشید و رفت، فروشنده ای پیدا کن. برای قبر همسرش به سنگ نیاز داشت.

مجموع مستمری او یک میلیون و 550 هزار تومان است: «بچه و شوهر ندارم، همسرم سال‌هاست که فوت کرده، حالا نمی‌توانی برایش سنگ قبر بخری، خدا رحمتش کند. بعد از فوتش حقوقش را گرفتم، اما من توان خرید سنگ قبرش را نداشتم خدا خواب است همیشه فکر می کنم از قبر خالیش پشیمان است وای خدا رحمتش کند اینقدر احترام دارد … من سنگ قیمتی نیاز دارم مادر حقوقم را حساب کن. تو ضامن نداری ولی امام رضا همه جا ضمانت منه، من بهت دستور میدم…» صاحب مغازه عذرخواهی کرد و پیرزن با گواهی حقوق به مغازه دیگری رفت و برای خرید اقساطی سقف خانه ارزان رفت. ….

صدای کرونا شنیده شد و در غم از دست دادن بسیاری از خانواده ها عزادار بود. بسیاری از خانه ها دارای آگهی و بیلبورد در ورودی هستند. وجود بنر به این حجم و اعلام تاسف بر در و در دیوارهای شهر بی سابقه بوده و هست. با افزایش تلفات و تعطیلی مغازه ها و کاهش برخی مشاغل، سایر مشاغل رونق می گیرند. باور عمومی بر این است که با توجه به افزایش مرگ و میر در دو سال اخیر ناشی از کرونا، کسب و کار حول محور مرگ رونق گرفته است، اما صاحب سنگ قبر از بهشت ​​زهرا (س) بهشت ​​زهرا (س) صحبت می کند. ، داستان متفاوتی را تعریف کنید … سنگ ها به ترتیب خاصی چیده شده اند. بیرون بعضی مغازه ها صدای تراشیدن سنگ می آید. گرد و غبار بلند شده است. صنعتگر برای تراشیدن سنگ، نام متوفی را روی سنگ نوشت. فروشگاه متروکه است. هر مغازه‌داری وقتی ماشینی را می‌بیند از او می‌خواهد که قبرش را تبلیغ کند.

مشتریان شوکه و سرکش!

صاحب فروشگاه بند مهره را بلند کرده و پایین می آورد. ماسک روی صورت زده می شود و فقط زمزمه هایی به گوش می رسد. او درباره کار و تجارت خود می گوید: اگر الان ماهی 15 قبر سفارش می دادم، سه سال پیش همین تعداد را سفارش می دادم. درست است که تعداد قربانیان کرونا زیاد شده است، اما فروش ما افزایش پیدا نکرده است. همه فکر می‌کنند که کسب‌وکار ما اکنون یک سکه است، اما ما آماده‌ایم به دو سال پیش برگردیم که میزان مرگ و میر روزانه کمتر از الان بود. همان ارقامی که ما سفارش دادیم مایل بودند. مشتریان غمگین بودند، اما وقتی به ما مراجعه کردند چندان شوکه و سرکش نبودند. سفارشات اضافی نیز وجود دارد. حالا هیچکس سر قبر نمی رود و همه از بهشت ​​زهرا و قبرستان می ترسند، می ترسند ویروس از زمین بلند شود. به همین دلیل کمتر و کمتر برای خرید سنگ قبر به ما مراجعه می کنند. بسیاری از ماشین‌های عبوری که به قبرستان سفارش داده بودند فقط می‌پرسیدند که آیا ویروس کرونا از روی زمین بلند شده است، نمی‌دانیم چه بگوییم. مغازه ما کنار بهشت ​​زهرا است و مردم می ترسند از ماشین پیاده شوند…».

افزایش مکرر قیمت سنگ موضوع دیگری است که مغازه داران را با چالش های زیادی مواجه می کند. «سفارش مردم ارزان‌تر است، دو سال پیش قیمت سنگ بسیار ارزان بود، شاهدانه را به قیمت 1.5 میلیون می‌خریدیم، اکنون باید یک سنگ را به ارزش 5 میلیون از کارخانه بخریم و به فروش برسانیم. سود مردم خیلی کم است مردم نمی دانند و برای ارزان خریدن چند سال پیش، حالا قیمت می گیرند و قبر مرگشان را سفارش می دهند، با شنیدن قیمت دهانشان از تعجب باز می شود، گفتیم ما مقصر نیستیم. در حال حاضر حتی مشتریان با قیمت بالا سنگ قبر را تجمل نمی‌کنند و کمترین قیمت را می‌پردازند، اما وضعیت بهتر از قبل از تورم و گرانی است و حداقل سنگ قبرها گران‌تر از فروش است. پارسال شنیدیم که نان را با حقوق بخرید، اما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که خرید قسطی به قبر برسد…

از زمان کرونا، بازدید از سنگ قبر به صورت اقساطی افزایش یافته است. همکاران بسیاری در این زمینه تجربه دارند و مشتریان زیادی را برای پرداخت ملاقات کرده اند. همه ما یکی هستیم و نصب سنگ قبر را فقط به دوستان و آشنایان می دهیم تا مطمئن شوند که لیست را ویرایش می کنند. اگرچه مردم به مرگ بدهکار نیستند، مثلاً پارسال در اوج کرونا، مشتری داشتیم که سنگ قبر مادرش را سفارش داد و قسطی خرید. ابتدا ارسال شد اما دیگر ظاهر نمی شود. مشخصات مادرش در بهشت ​​زهرا ضبط شد اما دیگر سراغش نرفتیم. این تجربه ما را از فروش اقساطی سنگ باز داشت…».

به سختی می توان ارزان ترین سنگ قبر را تهیه کرد

برخی از مغازه داران فقط به آشنا حقوق می دهند. «بیشتر فروش بهمن ماه به صورت اقساطی بوده است. و همچنین به دوستان، همسایگان و آشنایان. برای پنج میلیون سنگ دو میلیون تومان ودیعه می گیریم و بقیه را در شش قسط 500 هزار تومانی می گیریم. در کورونا حدود 10 قسط برای آشنایان داشتیم یا آشناهایی که به دوستانی که نمی توانستند هزینه مراسم ختم را پرداخت کنند توصیه می کردند و چون واسطه را می شناختیم پذیرفتیم. اما علیرغم تقاضا به هیچ وجه به مشتریان در شهر پرداخت نمی کنیم.»

برخی در مورد سود حاصل از فروش فعلی سنگ گمانه زنی می کنند: «سنگ هایی که پارسال خریدیم به 500 میلیون رسیده، الان باید شش میلیون سنگ بخریم. مردم نمی توانند کالای ارزان بخرند. برای دریافت یک نقل قول کاملاً مستند، از فاکتور سه سال گذشته عکس بخواهید. فاکتور قیمت سنگ های قیمتی قبل از کل کرونا مشخص است. روی سنگ های بی کیفیت می گذاشتند و بعد با سیم می مالیدند تا شفاف شود. سنگ روح ندارد، اما سنگ حداقل روح دارد
13 میلیون تومان به بالا قیمت دارد. دستیابی به ارزان ترین سنگ برای مردم دشوار شده است.

سایر فروشندگان کاهش قدرت خرید را دلیل اصلی نزول بازار می دانند و می گویند: همه مردم به دنبال ارزان ترین سنگ، چانه زنی و ناراضی از قیمت هستند. کار طراحی و نصب قبر معمولی حدود سه و نیم چهار میلیون تومان هزینه دارد. اگر سنگ قبر مخصوص قطعات قدیمی و چندلایه باشد، نیاز به سنگ های بزرگ است که با طراحی گرافیک، خطوط، تاج، ابزار، قرنیزهای گرد، نصب بهشت ​​زهرا و … برای کسانی که این کار را انجام نمی دهند، 10 میلیون تومان بی نهایت هزینه می شود. دارند. نگرانی های مالی همه نمی توانند یک قبر زیبا سفارش دهند. قطعات جدید نیز به دلیل سازگاری و قوانین نصب به صورت یکنواخت نصب می شوند که اغلب یکی از ارزان ترین مدل ها هستند.

قبر بی فایده است

تشییع جنازه و مراسم عزاداری که به دلیل خطر شیوع ویروس کاهش یافته است، بخشی از بهانه های عزاداران برای دستور تدفین شده است. «مردم نمی توانند مراسم تدفین برگزار کنند یا مهمان دعوت کنند. تنها شادی آنها جمع شدن بر سر مقبره بود. به همین دلیل غالباً بخشی از هزینه تشییع جنازه را علاوه بر کمک، اختصاص می دهند. سنگ های ارزان واقعا برای ما مفید نیستند. یک میلیون مثقال سنگ هفت میلیون تومان چقدر است؟ حداقل قبل از کرونا، ما در داخل و اطراف شهر مشتری داشتیم. اما اکنون به ندرت از شهرهای دیگر می آیند.»

امروزه که قیمت ها بالا رفته، سنگ قبرهای دست دوم واقعا خریداران خاص خود را دارند. از زمان افزایش قیمت ها، تعداد مشتریانی که قادر به خرید سنگ قبر و افراد مشهور نیستند، افزایش یافته است. بسیاری از قبرهای قدیمی که نیاز به تعویض دارند یا 30 سال و بسیاری دیگر از آنها گذشته است، برای ما آورده شده و گفته شده است که تعمیر و پرداخت شود و به کسانی که توانایی مالی دارند فروخته شوند. از این دو، برای سه سال، سنگ های دست دوم هنوز کمتر از دو میلیون تا سه میلیون قیمت دارند که در این زمان برای همان سنگ شش میلیون تن قیمت تمام شده است. اما ما فقط برای سنگ زنی، خوشنویسی یا طراحی هزینه می دهیم.»

کاهش حساسیت انتخاب سنگ قبر در روزهای کرونا

تیله های گران قیمت نیز مشتریان خاص خود را دارند: «اگرچه بیشتر مردم ارزان شده اند، اما هنوز هم تیله ها، تیله ها و دسته های مرغوب آنها طرفدارانی دارد. بازماندگان مردگان و طعم های غنی در مقبره های خانوادگی، با قبرستان اطراف و دور چشم می مانند، قد و طول قبر را بلند، مجلل و متفاوت از قبور اطراف نمی خواهند. آنها پول زیادی را برای تاج، چمن و غیره خرج می کنند. اما واقعیت این است که کرونا حساسیت شدید مردم را کم کرده است و نوع سنگ برای مردم تفاوت چندانی ندارد. وقتی مراسم یادبود لغو شد، هیچ کس به آرامگاه نیامد و هنوز به یاد دارد. چون هیچ حکمی ندارند، قبرهایشان را برای شهرت دور نمی‌اندازند و نمی‌توانند کار مشتاق زیادی داشته باشند. با اینکه نگین های زیادی در قطعه جدید بهشت ​​زهرا نصب شده است. اما صاف بودن سطح و رعایت ضوابط تدفین و نصب سنگ باعث شد که نتوان سنگ قبرهای گران قیمت و متفاوت را دید و در نتیجه حساسیت مردم کاهش یافت.

طراحی و نگارش سنگ قبرها از زمان شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر تغییر چندانی نکرده است. «سبک ها را مداحان مانند قبل انتخاب می کنند و یا پیشنهاد می کنیم با سلیقه انتخاب کنید. بیشتر مغازه‌های امروزی سنگ قبر مردان هستند و متوفیان مردانی در سنین 30 تا 80 سالگی بودند که بر اثر تاج گذاری جان خود را از دست دادند. بیشترین فروش ما از بهشت ​​زهرا بود که به دلیل نزدیک بودن به مغازه های بهشت ​​زهرا مورد بازدید قرار گرفت. در اطراف تهران هم مشتریانی داریم مثل اسلامشهر که همگی با ارزان ترین قیمت می آیند. ما هیچ سوالی در مورد علت مرگ نپرسیدیم و فقط دستور می‌گرفتیم. اما بیشتر مشتریان در مورد کرونا صحبت می‌کنند که وقتی درباره علت مرگ صحبت می‌کنند، می‌بینند که دلیل نهایی آن کرونا است که عزیزشان را مبتلا کرده و او را به قبرستان برده است.»

محدودیت در خرید ارزان ترین سنگ قبر

بسیاری از مردم همچنان مقید به خرید سنگ قبر هستند و به همان قطعه سنگ بهشت ​​زهرا که مشخصات آن مرحوم را می نویسد، راضی هستند. «وقتی دلار کاهش می‌یابد و سنگ وارد نمی‌شود، سنگ‌های ایران بسیار گران می‌شوند. به همین دلیل پرایس ستاره شناس شده است. هر شب که با همکارانمان به این شکل صحبت می کنیم، همه از مشتریان ارزان قیمت و مقرون به صرفه ای صحبت می کنند که حاضر نیستند برای سنگ قبر بهای گزافی بپردازند. اگرچه تکریم مردگان در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای دارد، اما با همه این صحبت ها، توانایی خرید بیش از چهار میلیون سنگ قبر برای همه غیرممکن است. کما اینکه قیمت های بیش از دو و نیم تا سه و نیم میلیون واکنش منفی مشتریان را به دنبال دارد».

فروشنده دیگری که 30 سال است در زمینه سنگ کار می کند، با تاکید بر اینکه قیمت بر اساس قوانین و مقررات انجمن سنگ کاران ایران تعیین می شود و توسط خود او داده نمی شود، تاکید کرد: قیمت آن بر اساس قوانین و مقررات انجمن سنگ کاران ایران تعیین می شود. «۸۰ درصد مردم وقتی بدون اطلاع از قیمت به فروشگاه می‌رسند شوکه می‌شوند و همه سنگی برای پشت بام با کمترین قیمت می‌خواهند. ما نمی توانیم قیمت گذاری نجومی، مانیتور قیمت ارائه دهیم. ارزان ترین متریال ایرانی گرانیت نطنز اصفهان است که در سایز صد در 50 حدود دو میلیون و 500 هزار تومان به بالا قیمت دارد و در 99 درصد موارد ارزان ترین کار سفارش داده می شود. مردم این روزها غمگین هستند و خدا نمی خواهد ما آنها را آزار دهیم. اکنون پس از گذشت 30 سال از واکنش همه مشتریان، می‌توانیم علت مرگ را پیدا کنیم. امروز همه عزادار کرونا هستند و می گویند عزیزشان در عرض یک هفته پس از ابتلا فوت کرده است. آخرین خرید همه قبرستان است و ما نمی توانیم خودکفا باشیم.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما