چرا کشاورزی ایران در حال بازگشت است؟

[ad_1]

روآرو- صادرات محصولات کشاورزی ایران شامل کاساوا، هندوانه و فلفل ماه گذشته از ازبکستان، خلیج فارس و روسیه بازگشت. اخیرا رئیس اتحادیه باربری ها از سپرده کیوی ایران از هند برگشته است. وی گفت: استاندارد کیوی ساخت ایران مورد تایید هند نیست.

به قول آقای فرارو. مصطفی دارایی نژاد هشدار می دهد که دقت در صورت عدم وجود سموم نباید به محصولات صادراتی محدود شود. وی معتقد است محصولات کشاورزی تولید داخل دارای نیترات های باقیمانده و سایر سموم در گیاهان هستند.

همزمان رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، ایستاد و توپ را روی زمین سازمان حفظ نباتات و سازمان ترویج پرتاب کرد.

مهدی حسینی می گوید عدم آگاهی کشاورزان از زمان مصرف سموم و انتخاب نوع مناسب سموم باعث بازگشت محصول کشاورزی و عدم تایید استانداردهای آن شده است.

رئیس کمیسیون کشت و صنعت و انتقالی هیأت وزیران تهران نیز هفته گذشته در خصوص سموم کشاورزی گفت: محصولات باقیمانده در محصولات کشاورزی تولید داخل که قوانینی در سطح استاندارد سموم وجود دارد، اما اجرا نمی شود و محصولات کشاورزی برداشت می شود. مزارعی که هر گونه آلودگی دارند و بدون کنترل مصرف می شوند.

بازگشت صادرات محصولات کشاورزی ایران  آیا خطر در کمین است؟

سخت گیری رقابتی و سیاسی است!

دکتر وحیده مهدوی رئیس آزمایشگاه کشاورزی اقامتگاه جهاد جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که اگر سموم باقیمانده برای محصولات کشاورزی مضر نیستند چرا کشورهای دیگر باید محصولات ایرانی را پس دهند؟ در گفتگو با فرارو وی با بیان اینکه در کشورهای جهان اتحادیه اروپا به ویژه آلمان در صادرات محصولات کشاورزی با رعایت استانداردها سختگیرتر است، گفت: علاوه بر این، ایالات متحده 10 تا 20 برابر بیشتر از استانداردهای ایران است. مثلاً اگر در ایران 1PPM را در نظر بگیریم روی 10PPM تکیه می کنند. زیرا آمریکا به راحتی می تواند محصولات خود را صادر کند و این محدودیت ها رقابتی و سیاسی به نظر می رسد. زیرا بسیاری از شاخص های طراحی شده توسط آنها در حوزه سلامت نیست.

وی افزود: کدکس (کمیسیون کنترل مواد غذایی) در سال های اخیر بر اساس سبدها، عادات و غذاهای کشورهای مشابه در این گروه گروه بندی شده است. بنابراین با توجه به این شباهت ها، ما و روسیه در گروه D قرار داریم، همه ما در این زمینه به استانداردهای Codex پایبند هستیم. کدکس بیان می کند که حداقل سطح سم در محصولات کشاورزی باید 0.05PM باشد. اما روسیه به جای در نظر گرفتن این 0.05PPM از استاندارد 0.01PPM استفاده می کند. روسیه اکنون در 30 محصول کشاورزی که ما به آنها پایبند هستیم، به 0.01PPM تبدیل شده است. در این حالت، زمانی که فلفل شیرین به استاندارد 0.05PPM تحویل داده می شود، از شاخص خود بالاتر است. بنابراین محصول را برمی گرداند.

وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای زیرمجموعه به وظایف خود عمل نمی کنند!

رئیس آزمایشگاه مرجع باقیمانده وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در چنین مواردی برای صادرات محصولات کشاورزی در مرحله اول باید مشخصات استاندارد کشور مقصد بررسی و بر این اساس گیاهپزشکی انجام شود. سازمان باید کشاورزان را در مورد استفاده صحیح از سموم آگاه کند یا در مواردی استفاده از سموم توصیه شده را متوقف کند.

وی گفت: من به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی بارها دیده ام که توپ به سازمان غذا و دارو زده شده است. اما واقعیت این است که وظیفه ما تولید محصولات سالم است. حال این حادثه تقصیر هر سازمان و نهادی از وزارت جهاد کشاورزی است که کم کاری کرده است. چه در پیشنهاد استفاده از آفت کش ها و چه در نظارت بر آن؛ وظایف مشخصی وجود دارد و مسئولیت بیشتر آنها بر عهده سازمان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی آن است.

به گفته مهدوی، سازمان های حفظ نباتات باید برای جلوگیری از چنین حوادثی نظارت ها را افزایش دهند.

رئیس آزمایشگاه مرجع باقیمانده سموم دفع آفات جهاد کشاورزی گفت: وقتی محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار را ارزیابی می کنیم، متوجه می شویم که همه این سموم بالاتر از این شاخص است و محصول سالم است. اما از آنجایی که نمونه های خیار ممکن است حاوی 7 تا 8 سم باقیمانده باشد و این 7 تا 8 سم ممکن است کمتر از حد مجاز باشد، اما در کل این سموم در دراز مدت می توانند مضر باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، فرارو با پزشکان و محققانی که مایل به ناشناس ماندن بودند، مصاحبه کرد. در سوال اول مطرح شده است دلایل سختگیری سموم باقی مانده در کشور چیست؟

محققان پاسخ دادند که: کشورهای اروپایی سطح 1 مانند آلمان، فرانسه، بریتانیا، اتریش و سوئیس، قبل از تعیین میزان سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی، مقادیر مشخصی از هر سم را برای مصرف کشاورزان تعیین کردند. و کل فرآیند با راهنمایی سازمان حفظ نباتات انجام می شود.

هدف آنها از این قوانین و قوانین حفظ سلامت انسان است. زیرا همه ما می دانیم که این سمومی که وارد محصولات کشاورزی می شوند وارد زنجیره غذایی انسان می شوند. بنابراین قوانین سختگیرانه ای در مورد باقیمانده آفت کش های محصولات کشاورزی وارداتی و محصولات داخلی اعمال می شود.

علاوه بر این، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تحقیقاتی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که سموم باقیمانده به سرعت در کبد انسان جمع می شوند. این سموم در نهایت منجر به بیماری های مختلفی از جمله پوست، روده، عصبی، سرطان، تنفسی، تولید مثلی و اثرات غدد درون ریز می شوند.

در عین حال، کشورهایی که تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را اعمال می‌کنند، می‌دانند که اگر با هم از یک استاندارد واحد پیروی کنند، شهروندانشان بیمار می‌شوند و همچنان با چالش‌های فرآیند درمان مواجه خواهند شد. در نهایت مجبور شد دو برابر هزینه درمانش را بپردازد. به همین دلیل به موضوع پیشگیری توجه می کنند تا سموم کمتری وارد چرخه غذایی مردم شود و در نتیجه از ابتلا به بیماری های شایع کاسته شود.

آیا سموم باقیمانده ما را تهدید می کند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در سراسر جهان، باقی مانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی افراد را مبتلا به بیماری می کند و در کوتاه مدت بدن آنها به سموم انباشته شده واکنش نشان می دهد. در سالمندان این سموم که در میان مدت باقی می مانند مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد می کند. در نهایت، در دراز مدت می توان گفت که افراد بیشتری با اثرات سموم تجمع یافته در کبد مواجه می شوند. زیرا متابولیسم و ​​دفع سموم در کبد اتفاق می افتد. بنابراین به نظر می رسد مشکل کبد چرب در ایران تا حدودی به تجمع سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی در بدن مربوط باشد.

چرا کشاورزی ایران در حال بازگشت است؟

اولین مورد در ایران است، مقررات سختگیرانه ای در مورد بازرسی سموم مصرفی در محصولات وجود ندارد.کشاورزی داخلی. صادرات ایران مانند سیب، فلفل، کیوی و… به کشورهای دیگر باز می گردد، هفته گذشته برخی از مسئولان گفتند که این کشور جاسوسی علیه ایران بوده و محصولات کشاورزی آنها مشکلی نداریم.

اما واقعیت این است که نهادهای دخیل در این روند با چنین خواسته‌هایی از تولیدکنندگان می‌خواهند محصولات مرجوعی نباید تخریب و برای مصرف داخلی آورده شوند. در مرحله دوم، برای صادرات محصول مورد سوال، نیازی به راهنمایی آنها در فرآیند تولید ندارند. بنابراین، اگر کسی بخواهد مشکل سیاسی را حل کند، مردم نمی خواهند مدیریت و کنترل خودشان را زیر سوال ببرند. زیرا مشکل باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی یک مشکل سیاسی نیست و به سلامت انسان مربوط می شود.

در ایران بیشترین میزان سموم در شمال کشور مصرف می شود. زیرا در آب و هوای مرطوب، محصولات در معرض خطر بیماری های باکتریایی و قارچی قرار دارند.برای حفظ محصولات بیشتر از آفت کش ها استفاده کنید. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که در این مناطق کشاورزان از سموم مختلف برای نگهداری کیوی یا توت فرنگی چند روز قبل از برداشت برای کنترل بیماری های پس از برداشت استفاده می کنند. این در حالی است که چنین اقداماتی در کشورهای دیگر و فقط در ایران انجام نمی شود. ضمن اینکه بازرسی جدی از سمپاشی و ترویج مصرف سموم وجود ندارد، کشاورزان بر اساس تجربه خود سمپاشی و استفاده می کنند.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما