«ترکیه» بر سر چه چیزی توافق دارد؟

[ad_1]

روآرو-محمد مهدی حاتمی; ترکیه یکی از اولین مقاصد مهاجران ایرانی است: آنهایی که به کشورهای خود مهاجرت کرده اند و ترکیه را به عنوان یک نقطه پرتاب بالقوه برای آن کشورهای اروپایی می دانند. با این حال، همانطور که انتظار می رفت، این رویا تبدیل به یک کابوس شد.

به گزارش فرارو، «سرویس مهاجرت ایران» مدت هاست وضعیت و آمار مهاجران ایرانی در جهان را رصد می کند و بر اساس گزارش 1400 مهاجرت منتشر شده از سوی این موسسه، جمعیت پناهجویان ایرانی در ترکیه در سال 2020 میلادی است. بالاتر بیش از سال 1990. پس از میلاد، چهار برابر شده است.

ترکیه، سومین وطن مردم ایران

بر اساس این گزارش، تعداد مهاجران ایرانی مقیم ترکیه بر اساس سال اقامت در سال 2019 نسبت به سال 2018 دوبرابر و در سال 2018 نسبت به سال 2017 دو برابر شده است و بر اساس این گزارش در سال 2019 حدود 42 هزار مهاجر ایرانی وارد ترکیه شده اند. این در حالی است که این رقم در سال 2016 حدود 15500 بوده است.

اما نکته قابل توجه این است که به نظر می رسد ترکیه اولین مقصد برای اسکان مجدد ایرانیان باشد و نه آخرین مقصد، زیرا در سال 2019 حدود 18000 شهروند ایرانی ترکیه را ترک کردند. بنابراین، ممکن است یک حدس و گمان این باشد که روند دشوار مهاجرت به اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا، ایران را مجبور کرد که ابتدا به ترکیه و سپس چند سال بعد مهاجرت کند.

آمار دقیقی از تعداد مهاجران ایرانی در کشورهای جهان وجود ندارد و با این حال آمارها نشان می دهد که حداقل 700 هزار ایرانی در ترکیه زندگی می کنند. در این راستا شاید ترکیه بعد از آمریکا بیشترین تعداد مهاجر ایرانی را داشته باشد و به همین دلیل بعد از قلمرو اصلی ایران و آمریکا، ترکیه سومین خانه ایرانیان است.

از سوی دیگر، جایگاه ترکیه در بین ایرانیان به دلایل دیگر از همسایگانش قوی تر است و در سال های اخیر این کشور به مقصد اقتصادی ایرانیان تبدیل شده است. بانک‌های ترکیه برای ایرانی‌ها حساب ارزی باز می‌کنند، خرید ریالی (و حتی کارت‌های بانکی ایرانی) در ترکیه امکان‌پذیر است، زیرا دولت ترکیه در سال‌های اخیر به طور منظم با ایالات متحده برای اجرای تحریم‌های جامع علیه ایران همکاری می‌کند. در نتیجه یک دور زدن اقتصادی حتی برای دولت ایران بوده است.

حدود دو سال پیش، دولت ترکیه میزان سرمایه گذاری خصوصی برای خرید ملک در این کشور را کاهش داد که به این ترتیب میزان مجوزهای مسکن و پاسپورت ترکیه به 250 هزار دلار کاهش یافت و این آغاز مسابقه ای برای ایرانیان به دنبال دو شهروند بود. .

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت ترکیه نشان می دهد در این مدت شهروندان ایرانی همواره جزو شهروندان سه کشور اول بوده اند که بیشترین خرید ملک را در ترکیه داشته اند.

دنیا امیدی به اقتصاد ترکیه ندارد

با این حال، شواهدی وجود دارد که این روزهای خوش در معبد اقتصادی ایران ممکن است به زودی به پایان برسد. همین چند ماه پیش، مؤسسه معتبر مودی، رتبه اعتباری ترکیه را به B1 کاهش داد که نسبت به برخی از کشورهای آفریقایی پایین‌تر است. به این ترتیب به گفته این موسسه معتبر، چشم انداز اقتصاد ترکیه اکنون در زمره اقتصادهایی مانند کنیا و اردن قرار دارد.

با این حال، مودیز تنها آژانس رتبه‌بندی اعتباری نیست که رتبه ترکیه را کاهش داده است. همین چند روز پیش، رتبه بندی اس اند پی گلوبال نیز چشم انداز اقتصاد ترکیه را کاهش داد. پیش از این، رتبه بندی فیچ رتبه اعتباری ترکیه را کاهش داد و آینده اقتصاد این کشور را در هاله ای از ابهام قرار داد.

بر این اساس، طبق گزارش استاندارد اند پورز، رتبه اعتباری ترکیه در حال حاضر B+ و اقتصاد این کشور «منفی» است. به گفته فیچ، این شاخص ها به ترتیب BB- و «منهای» و بر اساس مودیز، B2 و «منهای» هستند.

اگر بخواهیم این کلمات خاص را به شکل کامل ترجمه کنیم، آینده اقتصاد ترکیه اکنون بزرگتر از آینده اقتصاد کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، عمان یا آفریقای دیوانه است. اما چگونه؟

وب سایت اقتصاد تجارت این شاخص ها را به عنوان نمره کل از صفر تا 100 دسته بندی کرده و رتبه اعتباری هر کشور را مشخص می کند. کشورهایی که سطح اعتبار بالاتری دارند معمولاً چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تری خواهند داشت و سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این کشورها خواهند داشت.

امتیاز وب سایت در مورد اقتصاد ترکیه 35 از 100 است که معادل امتیاز اقتصاد کشورهایی مانند آلبانی یا تانزانیا است. کشورهایی مانند اردن (36) یا سنگال (37) اندکی بالاتر از ترکیه هستند و گرجستان (45) یا جمهوری آذربایجان (48) همچنان به طور قابل توجهی از ترکیه جلوتر هستند.

گفته نمی شود که نام ایران در این لیست ذکر نشده است، زیرا ایران یکی از کشورهای منزوی جمهوری خواه در اقتصاد جهانی است. در مقابل، کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئیس، دانمارک یا کانادا نمرات کامل (100) و ایالات متحده تقریباً نمره کامل (98) را دریافت کردند.

سند برگشت: چرا ترکیه شبیه ایران شد؟

اما در مورد کشوری که ایرانیان آن را پناهگاه اقتصادی می دانند، چه می گوییم؟ اقتصاد ترکیه در سه دهه گذشته رشد فوق العاده ای را تجربه کرده است، اگرچه چند سال پیش، سیا ترکیه را تنها کشور توسعه یافته خارج از غرب و شرق آسیا کرد.

با این حال، در حال حاضر ترکیه با تهدیدات اقتصادی عمدتاً به دلیل الگوی توسعه اقتصادی مواجه است. نرخ پس انداز در ترکیه بسیار پایین است و اقتصاد این کشور به سرمایه گذاری خارجی بزرگ وابسته است.

این امر شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه را به طور عمده به ارز خارجی بدهکار کرده است. در نتیجه ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی کمتر شده و بدهی شرکت‌های دولتی و خصوصی ترکیه بیشتر شده و بیشتر دچار بدهی می‌شوند. (در زمان نوشتن این مقاله، نرخ تبدیل هر دلار آمریکا به هر لیر ترکیه نزدیک به 14 است.)

اروپا و آمریکا اردوغان را می شکنند؟

اما علت این وضعیت چه می تواند باشد؟ از نقطه نظر اقتصادی، داستان تقریباً واضح است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اصرار دارد که نرخ بهره در اقتصاد ترکیه باید پایین باشد (او حتی به سنت اسلامی و نرخ بهره معادل “ربا” اشاره کرد).

اما در اقتصادی با نرخ تورم بیش از 20 درصد، نرخ سود کمتر است، یعنی ارزش پول ملی در حال کاهش است و همین اتفاق در حال وقوع است. در نتیجه، لیر ترکیه در برابر دلار در سال های اخیر علی رغم سیاست ارزی دولت اردوغان، به طور مداوم کاهش یافته است.

اما البته دلایل سیاسی دارد. سیاست های توسعه طلبانه ترکیه در لیبی و شرق مدیترانه و همچنین درگیری های احتمالی ترکیه با رقیب دیرینه خود، یونانی ها، تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا را علیه این کشور و همچنین آمریکایی ها به دلیل نزدیکی ترکیه به روسیه، به دنبال داشته است. اقتصاد ترکیه را تحریم کرده است.

با تمام این اوصاف، شیوع ویروس کرونا بر یکی از ارکان اقتصاد ترکیه یعنی بخش گردشگری ضربه وارد کرده است و این یک شوک برای اقتصاد است که با سرمایه گذاری دلارهای خارجی جان سالم به در برده است.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. با این حال، برای کشوری که به رشد اقتصادی عادت کرده و در دو دهه گذشته از سیل ارزی رنج برده است، نمی‌توان آشفتگی کنونی را به اقتصاد محدود کرد.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما