سقف 1250000 میلیارد تومان در بودجه 1401

[ad_1]

روز چهارشنبه است که لایحه بودجه 1401 در دولت نهایی شده و روز یکشنبه تقدیم مجلس می شود. دولت سیزدهم در شرایطی کشور را در اختیار گرفته است که با حدود 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است اما به نظر می رسد با وجود فروش اوراق و درآمدهای مالیاتی، ریسک کسری شدید بودجه در سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، لازم به ذکر است که لایحه بودجه سال 1401 به عنوان اولین سند مالی یکساله در سیزده دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دولت بارها بر اولویت کنترل تورم تاکید کرده است در حالی که بسیاری از کارشناسان کسری بودجه را یکی از عوامل اصلی تورم در کشور می دانند.

برای آشنایی بیشتر با بودجه 1401 دولت و مشکلات و مشکلات کسری بودجه و نظام مالی ایجاد شده در کشور و همچنین راهبرد دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور جعفر قادری نماینده مجلس. پروژه ها و کمیته بودجه مورد بحث قرار گرفت.

با توجه به تجمیع بودجه سال آینده در دولت، آیا باید منتظر تغییراتی در این لایحه باشیم و اینکه آیا سهم مالیات و عوارض در این لایحه تغییر کرده است؟

سهم فروش نفت از 230 هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود 400 هزار میلیارد تومان رسیده و در عین حال 400 هزار میلیارد تومان نیز مشمول مالیات شده است. در نتیجه بودجه سال آینده حدود 1250 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

چون فروش سهام، دارایی و اموال دولت با مشکل مواجه خواهد شد، طبیعی است که فروش اوراق خزانه نیز وجود داشته باشد. اگر این را کسری بدانیم می توان نتیجه گرفت که سال آینده هم بودجه را تصویب می کنیم.

علاوه بر این موارد، اقداماتی از جمله تعیین نرخ مالیات با نرخ ITI به جای 4200 تومان مشخص شده است و همچنین صادرات نفت 1.2 میلیون بشکه در روز را بشکه ای 60 دلار و قیمت دلاری 23 هزار تومان را فراهم می کند. در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. البته میزان درآمد نفت منوط به موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واریز بیش از 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی است.

طبق قانون در فصل بارندگی دولت باید 40 درصد از درآمد نفتی خود را به صندوق توسعه ملی واریز کند. تلاش دولت برای کسب مجوز از مقام معظم رهبری و محدود کردن سهم صندوق توسعه ملی به 20 درصد است.

بودجه سال آینده مبلغ قابل توجهی برای پرداخت حقوق بازنشستگی و صندوق های تامین اجتماعی فراهم می کند. این رقم در مجموع حدود 200000 میلیارد است.

دولت در نظر دارد صندوق امید را به صندوق توسعه استانی تبدیل کند تا برای سال آینده بودجه وزارت اقتصاد را تامین کند، از ماده 18 به چنین صندوقی و همچنین تلاش برای بسیج اقتصاد و بخش خصوصی برای تسهیل. . اختیار مدیریت منابع به استان ها داده می شود و فشار بر بودجه دولتی کاهش می یابد.

هر سال بحث افزایش حقوق و دستمزد مطرح می شود و به دلیل تورم، دولت قادر به افزایش حقوق نیست. برنامه افزایش حقوق سال آینده دولت چیست؟

تا جایی که می دانیم دولت حداقل دستمزد را از سه و نیم میلیون تومان به چهار و نیم میلیون تومان افزایش داده است که به معنای افزایش 28 درصدی است.

از طرفی حقوق بالای 33 میلیون تومانی را به 38 میلیون تومان رساند که به معنای افزایش 6 درصدی است. یعنی افزایش حقوق بین 6 تا 28 درصد اتفاق می افتد که به طور متوسط ​​10 درصد اعلام می شود.

یکی از مشکلاتی که وزارت اقتصاد روی آن کار می کند، طرح رشد غیرتورمی است که شاید در سال های آینده رشد 8 درصدی را تقویت کند، اما هنوز مورد توجه اقتصاددانان قرار نگرفته است. یک توضیح در مورد این برنامه بدهید، آیا اجرای آن را می بینید؟

جلسه ای در وزارت اقتصاد برای تشریح این پروژه تشکیل شد. این برنامه توسط همان وزارتخانه نوشته شده بود و با بودجه معاونت اقتصادی رئیس جمهور تامین شد، اما فقط به مشکلات رایج پرداخت. تمرکز این پروژه بر تلاش های دولت برای اجرای سیستمی از مغازه ها، جمع آوری مالیات های سرمایه و سایر سیستم های مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی است.

به همین دلیل آنها برای افزایش چشمگیر درآمد مالیاتی در سال آینده برنامه ریزی کرده اند. به همین دلیل ارقام درآمد مالیاتی از 270 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 400 هزار میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است. در واقع درآمد مالیاتی در سال آینده 70 درصد رشد خواهد کرد.

در بخش دیگری از نقشه راه، طرح نیروی محرکه را مطرح کردند که موضوعی نامشخص است. این مشکل می تواند با ایراداتی همراه باشد چرا که در حال حاضر پروژه های عمرانی مختلف نیمه تمام در کشور وجود دارد. البته در پروژه های نیمه تمام موجود نباید همه در اولویت قرار گیرند و دولت باید پروژه هایی را در نظر بگیرد که بتواند به رونق اقتصاد کشور کمک کند.

مشارکت های دولتی و خصوصی باید تقویت شود و طرح هایی در مجلس وجود دارد، مانند طرح سرمایه، بخش دولتی-خصوصی، طرح تسهیل محیط کسب و کار و طرح همکاری بخش عمومی-خصوصی. برخی از پرونده ها همچنان در دستور کار دولت قرار دارد که تسریع در رسیدگی به این موضوع انجام شده است. یکی از این قبوض مالیات بر درآمد کل است. دولت در تلاش است خلأ قانونی موجود را هر چه سریعتر به مجلس برساند تا در دستور کار قرار گیرد.

در بودجه سال جاری مبلغ زیادی برای واگذاری دارایی ها و دارایی های دولت در نظر گرفته شده بود، اما تاکنون بر اساس گزارش عملکرد هشت ماهه، نرخ واقعی اجرای آن همچنان پایین است که می توان گفت نرخ واقعی اجرایی است. کم است. درآمد در این زمینه صفر است. از آنجایی که دولت در سال آینده قطعاً ارقام این موضوع را در نظر خواهد گرفت، چه اقداماتی باید انجام شود تا سیزده دولت بتوانند سهم بیشتری در تولید ملک داشته باشند؟

چندین اشکال در این مورد وجود دارد. طبیعی است که در این زمینه بین وزارت ارتباطات و شهرسازی و وزارت اقتصاد اختلافی وجود داشته باشد چرا که انتظار می رود وزارت راه طبق قانون تولید مسکن و همچنین وزارت راه به ادارات مربوطه تحویل دهد. وزارت اقتصاد کار در حال انجام است تا بتوان این زمین ها را برای تامین کسری بودجه به فروش رساند. این چالشی است که باید توسط دولت یا مجلس حل شود.

موضوع دیگر این است که اگر درآمدهای حاصل از فروش ملک به بودجه دولت وارد شود، انگیزه ای برای این کار وجود نخواهد داشت. بنابراین استاندار و مدیر به بهانه های مختلف از این مشکل دوری می کنند و اجازه فروش این ملک را نمی دهند و بخشی از کسری بودجه را پوشش می دهند.

راه حل این است که از پول دریافتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری همان استان برای کار استانی استفاده شود. در چنین شرایطی قطعا مسئولان استانی همکاری خواهند کرد. این بخشی از برنامه مار دولت است و در صورت اجرا می تواند راه موثری برای ایجاد دارایی باشد.

دولت باید مشوق هایی را برای تهیه تجهیزاتی که دارایی ها را برای فروش و تولید فراهم می کند فراهم کند.از منابع می توان برای پوشش بخشی از هزینه ها استفاده کرد. در صورت انجام این اقدامات، دولت می تواند دارایی ها و دارایی های خود را بفروشد.

در بحث همکاری باید به این نکته اشاره کرد که برخی مسائل مانند مالیات مانع سرمایه گذاری پیمانکاران شده است. بدین ترتیب در صورت حذف مالیات نقل و انتقال ملک در این حوزه، مشوق های لازم برای سرمایه گذاری ایجاد می شود. فرض کنید انجمنی تشکیل می شود و می خواهد دارایی ها را برای شروع پروژه واگذار کند، اما مالیات می گیرد و بخشی از قدرت خرید آنها از بین می رود یا انگیزه ای برای بحث در مورد محاسبه سود آن وجود ندارد.

در این راستا باید اقدامات جدی برای کاهش موانع انجام شود. لایحه قانون سرمایه گذاری در تولید و زیرساخت این موارد را مد نظر قرار داده و به نظر می رسد این لایحه به تصویب دولت رسیده است. خود وزارت اطلاعات اگر بتواند بخشی از واردات پروژه های عمرانی را از زمین های اختصاص داده شده به صورت پولشویی تکمیل کند، در نهایت وضعیت اقتصاد یک کشور را به ما می دهد.

همچنین برنامه‌هایی برای وادار کردن سازمان‌های دولتی به خرید آب و فاضلاب وجود دارد که تضمین می‌کند ما می‌توانیم بازار آب و فاضلاب خوبی ایجاد کنیم. در نتیجه اقدامات سرمایه گذاری در این زمینه رخ خواهد داد. در استان هایی مانند اصفهان، کرمان و یزد که مشکل آب نیز دارند، از ظرفیت فاضلاب به طور کامل استفاده نمی شود.

لازم به ذکر است که دولت فرصت سرمایه گذاری در این بخش ها را ندارد. بخش خصوصی واقعاً زمانی سرمایه گذاری می کند که قطعاً بازاری برای آنها وجود داشته باشد. در بسیاری از صنایع، آب لوله کشی می تواند جایگزین آب آشامیدنی شود تا نیاز آبی مردم را بهتر برآورده کند.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما