لنگر ذهنی تقاضا در بازار سهام

[ad_1]

روز چهارشنبه شاخص بورس پس از چهار روز کاهش 4.3 درصدی سبز شد. ضعف تقاضا همچنان در بازار خودنمایی می کند و در حالی که کارشناسان از ارزش قیمت ها پس از کاهش 16 ماهه صحبت می کنند، همچنان خبری از خریداران نیست. به نظر می رسد لنگر روانی به دلیل غلبه عدم اطمینان، سرمایه گذاران را از تصمیم گیری صحیح باز داشته است.

به گزارش اقتصاد جهانی، چهارشنبه پس از رکود چهار روزه، روز سبز شاخص های بورس بود. چهار روز متوالی منجر به خروج 40.3 درصدی شاخص کل و بازدهی منفی از ابتدای سال شد. تمام سهامداران اقلیت اضافه شده به بورس در پنج ماهه اول سال 99 در شرف خروج از بازار هستند. اما دلیل آن چیست؟ مگر نمی گویند بازار ارزش دارد، بورس ارزان است، پس چرا خریدار در بازار پیدا نمی شود؟ سوالاتی که بسیاری از سهامداران ناامید هر دقیقه از هر ساعت و هر روز از خود می پرسند، اما هیچ پاسخی دریافت نمی کند! به نظر می رسد لنگرهای روانی یکی از دلایل مالی-رفتاری تقاضای ضعیف در اتاق شیشه ای باشد. این بدان معناست که سرمایه گذاران با وجود تایید اظهارات کارشناسان مبنی بر پایین بودن سطح قیمت سهام و رسیدن به نقاط خرید جذاب، به دلیل عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی نتوانسته اند تصمیم درستی بگیرند.

موانع روانی چیست؟

اثر لنگر یکی از سوگیری های شناختی است که بر قضاوت، قضاوت و در نهایت رفتار و باورهای فرد تأثیر مثبت می گذارد. تحقیقات اخیر در اقتصاد رفتاری نشان داده است که افراد تمایل دارند در شرایط عدم قطعیت تصمیمات خاصی را نسبت به ارزش‌های خاص اتخاذ کنند، پدیده‌ای که لنگر روان‌شناختی نامیده می‌شود. اقتصاد رفتاری به دنبال پاسخ به این سوال است که چگونه تصمیمات در شرایط نامطمئن اتخاذ می شوند. این دانش امروزی نشان می دهد که بر خلاف دیدگاه طبیعی، حتی زمانی که اطلاعاتی وجود ندارد، ذهن لنگرها را می سازد و شرایطی را که خالق با وجود آگاهی از نادرستی آنها در ذهن خود ایجاد می کند، اما در عین حال فکر می کند نزدیک است. . به پاسخ صحیح. لنگرهای روان‌شناختی یکی از موضوعاتی است که در حوزه اقتصاد رفتاری رابطه بین اقتصاد و روان‌شناسی برقرار می‌شود. اما می تواند برای سایر انسان ها نیز مشترک باشد. کارشناسان می گویند که تصمیم گیری در عدم قطعیت بر اساس داده های استخراج شده از ذهن است که با لنگر تمام شده مطابقت دارد، بنابراین، چون این اطلاعات جهت دار در مرحله تخمین نهایی استفاده می شود، پاسخ نهایی به سمت لنگر سوگیری خواهد شد. این بدان معناست که افراد در پاسخ، اطلاعات را به شیوه ای جهت دار بازیابی می کنند. در این دیدگاه، هر چه دانش در مورد پدیده بیشتر باشد، فرآیند با پاسخ صحیح سازگارتر می شود.

چه زمانی یک ملک با ارزش است؟

ارزش گذاری فرآیند تعیین ارزش فعلی یک دارایی، شرکت یا تجارت است. ارزش فعلی یک دارایی یا شرکت، بسته به روش مورد استفاده، ممکن است برابر با ارزش داخلی یا ارزش اقتصادی آن باشد. به عبارت دیگر، ارزش گذاری برای پاسخ به این سوال است که “ارزش یک دارایی یا یک شرکت چقدر است؟” برای ایجاد ارزش دارایی، باید به پتانسیل درآمد، هزینه های تکرارشونده، ارزش بازار و غیره توجه کرد. ارزش گذاری یک شرکت معمولا بر اساس عواملی مانند رشد و پتانسیل رشد، مدت زمان فعالیت، قابلیت های تیم مدیریت، درآمد فعلی و آتی و غیره است.

تعاریف مختلفی از “ارزش” وجود دارد. ارزش داخلی به ارزش واقعی یک شرکت با در نظر گرفتن ارزش دارایی های مشهود و نامشهود اشاره دارد که از طریق تحلیل بنیادی به دست می آیند. ارزش اقتصادی حداکثر ارزش یا قیمتی است که یک خریدار یا سرمایه گذار می تواند برای دارایی یا شرکتی که مایل به پرداخت آن است قرار دهد. ارزش منصفانه گاهی اوقات با ارزش بازار جمله جایگزین می شود. این دو اصطلاح بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت های جزئی بین این دو عبارت وجود دارد. ارزش منصفانه قیمتی است که از دیدگاه فعالان بازار به طور معقول قیمت گذاری می شود و بین فروشنده و خریدار توافق می شود، مشروط بر اینکه هر دو طرف مایل و مایل به معامله باشند و در نهایت ارزش بازار قیمتی است که بازار بر اساس عرضه تعیین می کند. و می شود. اینها تعاریف اقتصادی-حسابداری از ارزش دارایی است، اما واقعیت این است که «قیمت» در بازار و «ارزش» در ذهن سرمایه گذار تعیین می شود و نمی توان درباره «ارزش» سهام صحبت کرد. . با تخفیف یا به اصطلاح امروز برخی از کاربران توییتر. تا زمانی که قیمت کمتر از روحیه سرمایه گذار نباشد، انگیزه ای برای خرید وجود ندارد، به خصوص در شرایطی که بلاتکلیفی به اقتصاد کشور سرایت کرده است. نکته کلیدی که امروز شاهد آن هستیم.

50 سال سن دارد اما بورسیه تحصیلی دریافت نکرده است

تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و دلیل آن ضعف پتانسیل زیربنایی نیست، بلکه نگرانی سرمایه گذار از مداخله ای است که از آغاز به کار بورس تهران مانع رشد آن شده است. بازاری با قدمت بالای 50 سال همچنان جوان و وابسته است که در سال 1999 به حجم هواداران نرسید و در 16 ماه گذشته طاقت ترک آنها را نداشت. دلیل این ناپختگی را نیز باید در سیاست جستجو کرد. از «نوسانات» تا «قوانین قیمت‌گذاری» و «سیاست یک سقف» تا تعلل سیاست‌گذاران در ارتقای سازه‌ها، به نظر می‌رسد تا زمانی که به این موضوعات رسیدگی نشود، نمی‌توان انتظار رشد پایدار در بازار را داشت. با این حال، بسیاری استدلال می کنند که در رژیم کشور، رویای رشد بورس نمی تواند به این زودی ها محقق شود و باید با همین بازار ساخته شود. شاید اشتباه نباشد. سال‌هاست که سیاست‌گذاران و کارگزاران بورس از ناکارآمدی بازار و ساختار ناهماهنگ قوانین حاکم بر آن صحبت می‌کنند، اما تا زمانی که او نخواهد تغییری نکرده و نخواهد شد. بنابراین شاید در این مقاله باید نگاهی به تکرار پتانسیل بازار داشته باشیم که به طور طبیعی منجر به سودآوری شرکت های بورسی می شود. پتانسیل دیده شدن در هر نقطه از جهان نه تنها مانع از خروج سرمایه گذاران از سهام با قیمت های پایین می شود، بلکه باعث جذب پول جدید به بازار می شود.

تقاضای محرک بالقوه در بازار سهام

رشد دلار نیما: قیمت دلار در سامانه نیما که سه شنبه برای اولین بار امسال با موفقیت وارد کانال 24 هزار تومانی شد، روز چهارشنبه به مسیر صعودی خود ادامه داد. اگرچه فاصله بین نرخ آزاد و نیما همچنان زیاد است، اما قیمت ارز نیما مبنای فروش ارز صادراتی یک شرکت بزرگ بورسی و ارز مبنای واردات مواد اولیه است که در نظر گرفته شده است. توسط کارگزاران اوراق بهادار بورس را شاخص خواهد کرد و تاثیر مثبتی بر سودآوری شرکت خواهد داشت. لازم به ذکر است که درصد بالایی از ارزش کل بازار سرمایه (بیش از 60 درصد) به شرکت های صادرات محور با درآمد دلاری اختصاص دارد. در همین حال، افزایش نرخ نیما منجر به درآمد فروش ناشی از سود این شرکت‌ها شد. روندی که طی آن باید شاهد افزایش استقبال و تملک سهام شرکت های متمرکز بر صادرات در تالار شیشه ای باشیم. شرکت هایی که بر صادرات در صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، معدن و سایر صنایع متمرکز شده اند، به ویژه از افزایش نرخ ارز سود می برند.

نسبت جذاب در بورس تهران: بر اساس گزارش اجماع تحلیلگران، کاهش مداوم قیمت سهام موجب شده است که نسبت قیمت آتی بازار سهام (کمتر از 6 برابر) کاهش یابد. آخرین باری که P/E از بورس تهران پیشی گرفت و به این سطح رسید در بهمن ماه سال 98 بود. بر اساس این گزارش، شرکت های بزرگ بورسی در حال حاضر نسبت قیمت به سود 5.8 واحدی دارند در حالی که شرکت های کوچکتر نسبت قیمت به سود در حال حاضر 5.8 واحد هستند. 7.2 برابر P/E بود. نسبت واقعی P/E انتظارات سرمایه گذار در مورد بازده آتی دارایی را به ما نشان می دهد، به این معنی که سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ریال بازدهی که دریافت می کند مبلغ کمی را بپردازد. P/E بالا برای سهام نشان می دهد که بازار انتظار دارد سود شرکت در آینده رشد کند یا قیمت گرانتر از آنچه باید باشد. همچنین اگر P/E سهام پایینی باشد، نشان می‌دهد که بازار انتظار دارد سود شرکت در آینده کاهش یابد یا برعکس، قیمت آن را با سود متعادل کند. از آنجایی که 16 ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها در اتاق شیشه ای بوده ایم، نسبت فعلی قیمت به درآمد می تواند این سیگنال را به بازار و سهامداران ارسال کند که زمان تطبیق قیمت ها با سود شرکت ها فرا رسیده است و زمان خوبی است. . خرید سهام.

احتمال دستیابی به توافق هسته ای: روز گذشته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احتمال تفاهم بیشتر ایران و آژانس خبر داد و گفت: در مذاکرات سران آژانس و مدیرکل آژانس پیشرفت هایی حاصل شده است. محدود، تنگ. او گفت که انتظار دارد به زودی به تفاهم برسد. معاملات هسته ای و لغو تحریم ها، در حالی که توجه فعالان بورس را از ارزش گذاری دلار در بازار آزاد و ترس از کاهش شدید سود شرکت های صادرات محور منحرف می کند، متفاوت است. در کاهش نرخ دلار و تورم پس از از سرگیری برجام شکی نیست. این امری طبیعی است که باعث کاهش ارقام سود شرکت‌هایی می‌شود که درآمدهای صادراتی آن‌ها بر اساس ارزش دلار تعیین می‌شود و با کاهش آن ممکن است دچار این دیدگاه شوند، اما این تمام ماجرا نیست. بررسی ها و اظهارات کارشناسان همه این واقعیت را تایید می کند که در دوره پس از بحران، سود واقعی کسب و کار افزایش می یابد. از تسهیل روابط اقتصادی بین المللی تا کاهش هزینه های بازرگانی و حواله و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید و مشتریان بالقوه خارج از مذاکرات با ایران. همه اینها می تواند سود واقعی (به جای نام خانوادگی) شرکت های صادرات محور را افزایش دهد. شرکت های داخلی و به اصطلاح ریالی نیز از مزایای دو جانبه برخوردار خواهند شد. هم با کاهش نرخ دلار، هم با کاهش هزینه واردات مواد اولیه خود و هم با کاهش تورم و افزایش قدرت خریداران ایرانی، شاهد افزایش فروش و خروج از رکود خواهند بود. خیلی سال. پس شکی نیست که توافق هسته ای و لغو تحریم ها به پیروزی بورس و بورس منجر می شود.

جذب سود سهام در پایان سال مالی: سود سهام یا DPS همیشه مورد توجه سهامداران است. اگرچه در عمل سود بیشتری بین سهامداران تقسیم می شود، اما شاهد تعدیل قیمت سهام و ناکارآمدی در ارزش دارایی سهامداران خواهیم بود، اما این موضوع از جنبه دیگری قابل توجه است. کاهش قیمت سهام پس از تقسیم سود و انتظار روانی برای بازگشت به سطوح قبل از توزیع، مهم ترین عواملی است که می تواند منجر به جذابیت این بازار در فصل مجامع عمومی شود، ضمن اینکه رقیق شدن قیمت سهام موجب تعدیل قیمت نیز می شود. نسبت درآمد

بسیاری از جنبه های مثبت بودجه 1401: شرایط مختلف بودجه تأثیرگذار بر بازار سهام در گزارش روز سه شنبه به تفصیل مورد بحث قرار گرفت و تنها نگرانی معامله گران فارکس افزایش شدید قیمت نفت صنعتی بود که با تنظیم کمی بالاتر نیز نگرانی ها را کاهش داد. . سقف .. سایر مقررات شامل تثبیت منافع مالکان، تغییرات قانون مالیات از قبیل تقسیم مالیات 50 درصدی برای تولیدکنندگان و سرفصل جداگانه برای صندوق های ثبات بازار سرمایه و تصمیم به ارسال مالیات اوراق بهادار به صندوق ها برای حمایت از بورس، افزایش سهام است. بازار. نرخ ارز 23000 تومان و امکان قیمت گذاری ارزها در سامانه نیما برای تولیدکنندگان، حذف 4200 ارز و کاهش 45 درصدی انتشار اوراق، نه تنها تهدیدی برای شرکت های بورسی، بلکه. انگیزه سرمایه گذاری در این بازار

نگاهی کوتاه به معاملات سهام چهارشنبه

بورس تهران در آخرین روز کاری هفته با رشد 0.11 درصدی شاخص کل همراه شد، اما نماگر اجماع به عنوان شاخص هم ارزی و نه وزن همه شرکت های فعال در گلخانه افت 0.28 را تجربه کرد. درصد این در حالی است که فضای رکودی معامله باعث می شود ارزش خرد معاملات سهام و آتی به 1560 میلیارد تومان کاهش یابد. واقعی ها همچنان خارج از دور معاملاتی سهام هستند و در جریان معاملات امروز شاهد انتقال واقعی 261 میلیارد تومان اوراق بهادار به سمت قانونی بودیم. در همین حال، خودرو در صدر فهرست سهامداران اقلیت در حال ظهور، و پس از آن فلز پایه، بیشتر صنعتی اشکال مختلف و سوخت.

اما در مورد رتبه بندی خرید و فروش چطور؟ در این روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 0.11 درصد رشد کرد که از مجموع 339 سیگنال معاملاتی، قیمت پایانی 115 سهم (34 درصد) مثبت و 203 سهم (60 درصد) منفی بود. . در این بازار 18 توکن (50 درصد) به ارزش 28 میلیارد تومان صف خرید ایجاد کردند. در مقابل شاهد تشکیل صف فروش در 40 توکن بورس (12 درصد) به ارزش 86 میلیارد تومان بودیم. در بازار فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت 0.11 درصدی را ثبت کرد، 144 توکن معامله شد که از این تعداد، قیمت 35 سهم (24 درصد) مثبت و 105 سهم (73 درصد) منفی بود. در این بازار 8 توکن (60 درصد) به ارزش 5.6 میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند و بالعکس شاهد تشکیل صف فروش در 24 توکن (17 درصد) به ارزش 538 میلیارد تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان 124 معامله توکن بود. از این تعداد 22 سهم (18 درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد 92 سهم (74 درصد) در سطوح منفی بودیم. در این بازار 14 توکن (11 درصد) خط خرید به ارزش 270 میلیارد تومان و یک خط فروش در این بازار به 73 توکن (59 درصد) به ارزش 253 میلیارد تومان اختصاص دارد.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما