کیهان: توافق با آژانس هدیه مثلث استرس و خرابکاری است

[ad_1]

دفن روزنامه کیهان نوشتمنابع رسمی از توافق ایران و آژانس برای راه اندازی دوربین های مداربسته در سایت هسته ای کرج خبر می دهند. موافقت با این که در شرایط کنونی می توان امتیاز تلقی کرد، دور از ذهن و غیر ضروری است.

اوایل تیرماه امسال منابعی از انفجار بمب در نیروگاه اتمی کرج خبر دادند. منابع آمریکایی بلافاصله گزارش دادند که این انفجار در نتیجه حمله پهپادی به کارخانه سانتریفیوژ پیشرفته ایران در مرکز تسا بوده است. نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده گزارش داد که این مرکز در فهرستی قرار دارد که دولت اسرائیل تا سال 2020 به عنوان هدف احتمالی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ایران داده است.

دوربین های مداربسته آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در عملیات های تروریستی متحمل تلفاتی شده اند و آژانس در اقدامی عجیب و بدون پیگرد تروریست ها و عاملان آن یعنی تل آویو، ایران را مجبور به راه اندازی دوربین های جدید کرده است. در چهارم مهرماه، این سازمان مدعی شد که از تعویض کارت حافظه دوربین در مجتمع تسایی در منطقه کرج جلوگیری کرده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در مصاحبه‌ای با وزارت انرژی در 12 اکتبر گفت: باید در مورد چنین تروریست‌هایی اظهار نظر کرد.

اکنون، حدود شش ماه بعد، در حالی که مذاکرات برجامی در وین ادامه دارد و غرب همچنان خواستار مواضع مجلل خود است، آژانس در اقدامات مشکوک برای نظارت بر مرکز تسا جای پای خود را به دست آورده است. این امتیاز در حالی به این سازمان اعطا شد که سال گذشته سرشناس ترین دانشمند هسته ای کشور شهید محسن فخری زاده ترور شد و علاوه بر تسا، خرابکاری های دیگری نیز علیه تاسیسات هسته ای کشورمان انجام شد.

امتیاز در ازای خرابکاری ؟!

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تلویزیون مدار بسته در مرکز کرج خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز روز گذشته در آخرین روز دیدار سفیر و روسای نمایندگی های ایران در ایران با اشاره به روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی این خبر را تایید کرد. وی با اشاره به مذاکرات وین گفت: «شب گذشته (سه شنبه شب) به توافق خوبی با این سازمان رسیدیم.

وی افزود: اگرچه همه گزارش‌های فنی و غیرسیاسی آژانس تکراری است، اما بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری آژانس انرژی اتمی و آژانس تاکید می‌کند، اما همانطور که اخیراً اشاره شد، ناکام ماند. سفر گروسی به تهران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک انحراف بزرگ از مأموریت خود است، به جای اینکه بر مسائل فنی تمرکز کند، گاهی اوقات به مسائل سیاسی می‌پردازد و این مسئله در حوزه همکاری‌های آژانس و انرژی اتمی ما مشکلاتی ایجاد می‌کند. سازمان.

امیرعبداللهیان گفت: در روزهای اخیر این مشکل را داشتیم، آژانس بین المللی انرژی اتمی سعی کرده از ابزارهای فنی استفاده کند، برای اعمال فشار سیاسی و تاثیرگذاری بر مذاکرات در وین، اما برای ادامه مذاکرات به صورت دیپلماتیک، یک هیات ایرانی در این نشست حضور داشت. ایالات متحده. سازمان انرژی وین به توافق رسیده است. ما اطمینان می‌دهیم که هم ادعاها و هم نگرانی‌های ابراز شده توسط آژانس به نتیجه رسیده و می‌توانیم بیش از هر زمان دیگری در افق مقررات به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نصب دوربین‌های جدید بر روی ساختمان تسای کرج پس از توافق محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ایران انجام می‌شود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نورنیوز همچنین گزارش داد که تنش ها بین ایران و آژانس در جریان سفر گروسی به تهران مطرح شد. سپتامبر و دسامبر سوء تفاهم بین ایران و آژانس در مورد ابتکارات ایران برطرف شد.

بر اساس این گزارش، «ایران در پاسخ به درخواست آژانس مبنی بر تعویض دوربین آسیب دیده در عملیات ضد تروریستی TESA در کرج، در ابتدا اعلام کرد که تا زمانی که نهاد مسئول اقدام به انجام آن نکند، نباید اجازه فعالیت به این سرویس داده شود. بازرسی فنی و امنیتی». و یا بر این اساس و با توجه به تکمیل بررسی ایمنی فنی دوربین آسیب دیده، دوربین تعویض نخواهد شد. کارشناسان ایرانی قبل از نصب، ایران به طور داوطلبانه اجازه تعویض دوربین را دادند “به جای دوربین آسیب دیده دوربین جدید در اختیار آژانس قرار گرفت.”

همانطور که وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مسیر حرفه‌ای و فنی به مسیر سیاسی رفته است و فشارهای اخیر نوعی تقسیم کار بین رقبای ایران است. ایالات متحده فشار دیپلماتیک و مذاکره از طریق کانال ترویکای اروپایی، کار کثیف را وارد کرده است. در این زمینه، توافق قبلی با آژانس امتیازی پیچیده و اشتباه در بحبوحه مذاکرات بعدی بود و به نظر می‌رسد که طرفین تنها به دنبال تحریم‌های نهایی بدون لغو تحریم‌ها هستند.

بیانیه اعتباری ترویکا

در همین حال نمایندگان سه کشور اروپایی شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات در وین و همچنین نشست شورای امنیت برای بررسی رژیم منع اشاعه هسته ای. در این بیانیه آمده است که این بیانیه با هدف ایجاد جو علیه ایران و آسیب رساندن به جامعه جهانی است.این مذاکرات در وین برگزار شد و مدعی شد که شورای امنیت در حال حاضر روی موضوعات جدی کار می کند. ایران در دو سال گذشته گام‌های بی‌سابقه‌ای برداشته و اخیراً سرعت حساس‌ترین نقض برجام را افزایش داده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل محدود کردن آزمایش‌های هسته‌ای ایران، آلمان، بریتانیا و فرانسه مورد انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.وضعیت برنامه هسته‌ای ایران مشخص نیست. برنامه هسته ای ایران از امروز پیشرفته تر است. این امر صلح و امنیت بین المللی و سیستم جهانی منع اشاعه را تضعیف می کند.»

اتهامات سه کشور همزمان با لغو مذاکرات تحریم ها در وین است که باعث شد غرب تلاش کند ایران را به دلیل کندی مذاکرات مقصر بداند.

این نماینده در بیانیه ای گفت: “فرانسه، آلمان و بریتانیا متعهد به اجرای قطعنامه 2231 هستند. کامل است.” ما به طور خستگی ناپذیر و با حسن نیت با شرکای خود در وین برای دستیابی به توافقی برای نجات و احیای برجام کار می کنیم.» اتحادیه اروپا در روزهای اخیر بارها خواستار پایان دادن به خشونت ها شده است.در مذاکرات وین بر سر توافق عادلانه با ایران به توافق رسیدند و مدعی شدند: به نقطه ای نزدیک می شویم که تسریع برنامه هسته ای ایران برجام را به طور کامل از بین می برد».

به گزارش فارس، در پایان این بیانیه که بیشتر پوشش تبلیغاتی دیگر تهران از مذاکرات و برنامه هسته‌ای را شامل می‌شود، آمده است: «اکنون درهای دیپلماتیک به روی ایران برای دستیابی به توافق باز است. ایران باید بین شکست برجام و توافق عادلانه و همه جانبه به نفع ملت و ملت ایران یکی را انتخاب کند. ادامه تشدید تنش های هسته ای ایران به این معنی است که ما به پایان نزدیک می شویم.

نماینده روسیه: ما واقعا موقعیت اروپا را درک نمی کنیم

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در گفت و گوی اختصاصی با پارس تودی روسیه گفت: این غرامت، خسارت مالی ناشی از خروج ترامپ از برجام به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران جبران خواهد شد. ملل خسارات وارده کاملا منطقی است و ایران حتی یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود عمل کرده است و به گفته وی جبران واقعی این خسارات می تواند گسترش روابط اقتصادی و مالی ایران با ایران باشد. می دانید که هیچ کس به ایران غرامت نخواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تروئیکای اروپایی برای نگه داشتن ایران بر سر میز مذاکره، ضمن پیشبرد مذاکرات، ضمن ادامه فشار بر ایران، ایران را متهم به تاخیر در زمان کرد و با وجود پیشرفت مذاکرات و جدیت مذاکرات تیم ایران گفت. وی افزود: هنوز نتوانسته ایم وارد مذاکره واقعی شویم و برای خارج شدن از انفعال خود در مذاکره رفتار سینوسی از خود نشان می دهند. و بنابراین ما نمی توانیم به چنین بیانیه ای بپیوندیم یا از آن حمایت کنیم. زیرا این یک نگرش غیرحرفه ای و مخرب است. ما نظرات مختلفی در مورد مذاکره و دیپلماسی داریم. اروپایی ها از موضع دیگری به این موضوع می پردازند که به نظر ما کاملاً ساخته نشده است.

وقتی کدخدا خونه داره!

روز گذشته علی واعظ، یکی از اعضای ارشد گروه بین المللی بحران بیانیه ای جنجالی منتشر کرد. وی در توئیتی درباره مذاکرات وین و وضعیت برجام، بدهی آمریکا به برجام را تحقیر و خیانت کرد و ایران را مقصر دانست و نوشت: «اما اگر خانه تکانی کنی، شیشه بشکن، یخچال و گاز را خراب کن و در کوچه بایستی و بگو. تا زمانی که خانه شما وعده داده نشود، حرکت نمی کند.

توئیت واعظ با واکنش بسیاری از سوی کاربران ایرانی مواجه شد و کاربران آن را مقصر این حجم از میهن پرستی و مزدوران برای آمریکا دانستند. واعظ یکی از اعضای ارشد گروه بین المللی بحران است. به نظر می رسد این سازمان مردم نهاد که حامی و تامین کننده اصلی آن جورج سوروس – پدر کودتاهای مخملی – بود، نقش اساسی در مذاکرات و توافق برجام داشت. به نظر می رسد علت عصبانیت و موضع حقیر واعظ، تغییر تیم ایران و از بین رفتن نفوذ و نقش وی در این مورد بوده است.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما