ترکیه پس از اردوغان به کدام سو خواهد رفت؟

[ad_1]

-رارو- نگاهی به سد سال سیاست ترکیه در کتابی به آلمانی تحت عنوان “یخاریخ ترکیه از آتاترک تا به امروز” Geschichte der Türkei “Von Atatürk”* استدلال می کند که ترکیه بدون تکیه بر ژاکت توان کننده ملی گرایانه خود (مشابه روپوش بازدارندهای که برتن دیوانه های خطرناک می کنند و جلوی حرکت دست و بازوی آنها را می گیرند) می تواند به درستی از قدرت هایش استفاده کند.

به گزارش فرارو به نقل از قنطره، در کتاب “تاریخ ترکیه از آتاترک تا به امروز” چاپ آگوست سال 2021 میلادی، نویسنده خط تحول ترکیه را از امپراتوری عثمانی که از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی تضعیف شده بود تا جمهوری ترکیه که امروز یکی است. از اعضای گروه جی -۲۰ قلمداد می‌شود، دنبال کرده است. برای ننیین دهه، نوسازی پیشگامانه‌ای که «مصطفی کمال آتاترک» در دهه‌های، و اوایل دهه ۳۰. . . . . . ترکیه راه‌های بلندی که به یوی اروپایی می‌شود در رقه نوزدهم آغاز می‌شود و در مسیر حرکت نمی‌کند.

در یک کتاب، راینکوفسکی کم‌تر بر مسائل اقتصادی ترکیه، می‌کند و ر ر روی فرهنگ سیاسی و مذهب در حوزه تاریخی و اجتماعی تمر. این طبیعی به نظر می‌رسد چرا که او یک اسلام شناس است.

کتاب او تصویری ظریف از سه تناقض اساسی در ترکیه را ارائه می دهد: تضاد ترکیه سکولار و مذهبی، درگیریهای سیاسی مرتبط با محیط شهری و روستایی و تأثیر متقابل زیاد اعتماد به نفس و خشم بر روی رابطه که بر روی احساسات تاریخی استوار است. از دید “راینکوفسکی” یک موضوع در تغییر سریع نننا ایرمان، قربانی، مردانگی و نندگی بازتاب یافته است.

راینکوفسکی با توضیح دقیق و سیستماتیک نشان می دهد که اصلاحات آتاترک تا چه اندازه پس از پیشرفت توسعه و مدرن سازی در امپراتوری انجام شود.

این یک شروع تاریخی بود که مملو از دوگانگی بوده است: ظهور دیرهنگام و رادیکالیزه شدن ملی گرایی های جوان باعث شد تا دولت ترک نسل زدایی علیه مسیحیان سوری و ارمنی در امپراتوری عثمانی در سال 1915 میلادی بدون در نظر گرفتن این موضوع شناخته شود. . . . . .

او اشاره می کند که از االاحات مرتبط با آتاترک و لطای سیاسی کمالیست ها است به عبارت، دولت، تسلط کمالیست‌ها بود که در میان ساکنان، شهر محبوبیت را، اما در مناطق دیگر روستایی و در میان ساکنان تحصیل کرده‌اند.

یا این حال، یکی از مهم‌ترین تضادهای روژه سکولار کمالیستی و در حال نوسان آن ایدئولوژی، تعریف بر اساس یکی از شعارهای سیاسی جمهوری، یک کرک نه تنها باید خوشحال باشد که دود را بخرک بخواند خاید خا د خا د.

ی ناسیونالیسم طرد کننده تا توجه به عیتمیت مذهبی و قومیتی ناهمگون در داخل “دولت ملی” سرکوب نالیستی مستمر نه تنها بر بزرگترین اقلیت یعنی کردها بلکه بر یونانیهای باقی مانده در استانبول پس از «تبادل جمعیت» در سال 1923 و هم چنین بر یهودیان، ارمنیها و علویان نیز تأثیرگذار بوده است.

راینکوفسکی به قضناقض دیگری اشاره می کند. کشیرون کشیدن نالیسم از دست امالیست‌ها برای محافظه‌کاران، به اندازه ناسیونالیست و محافل سیاسی‌سازی اسلامگرا کاری آسان بان. ب نابراین، پس از ن که کمالیسم انحصار ناسیونالیستی خود را از دست داد چه چیزی باقی مانده است؟ از زمانی که ع دالت و توسعه به تدرت رسید «مجموعه کمالیستی»

راینکوفسکی معتقد است که امالیسم نابود شده و دیدگاه‌های ترکیه در آینده پس از «خودکامگی اردوغان» است که دوباره به کما می‌رسد.

. . . . . . بنیادهای کمالیست در زمان خود اقتدارگرا بودند، اما زمانی که از قدرت کناره گیری کردند، رسیدند. . . . . . این یک ویژگی متناقض کمالیسم بود: به یک اندازه رهایی، و همزمان سرکوبگر بود.

نمونه های بارز این جنبش متناقض شامل صحنه نمادینی است که در آن “صبیحه گوکچن” دختر خوانده “ارمنی تبار” آتاترک و اولین خلبان زن در نیروی هوایی ترکیه بمبهایی را در سال 1937 میلادی بر سر کردهای شورشی در منطقه درسیم در شرق آناتولیه بود.

“راینکوفسکی” پیچیدگی‌های پلورالیسم یا کثرت گرایی سیاسی پس از تحولات ۱۹۶۰ میلادی به خصوصی کودتا در ر را به یلی عر. او در فصل “وعده‌های محافظه کاری اسلام” در اینجا، نویسنده توضیح می دهد که چرا جریان سیاسی چپ در ترکیه پس از کودتای 1980 منحل شد، “سنتز ترک-اسلامی” از آن زمان غالب بوده است و این اردوغان یک رژیم جمهوری استبدادی را تحکیم کند. از زمان معرفی سیستم چند حزبی در سال ۱۹۵۰ به این سو، حدود ۶۰ درصد از رای دهندگان ترک همیشه از احزاب محافظه کار و مذهبی یتمایت یت.

یک کتاب با تفکرات بسیار خوش بینانه‌ای در مورد پتانسیلی که ترکیه در صورت جدایی از محافظه کاری و ملی گرایی مذهبی مدنظر اردوغان و احزب‌.


* ماوروس راینکوفسکی؛ در حوزه امپراتوری عثمانی و روفسور مور مطالعات اسلامی و ظاهر در دانشگاه بازل سوئیس

[ad_2]

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما