themicbanner

رازهای رکود متفاوت بورس تهران

[ad_1]

امروز بازار سهام منفی یا مثبت است، آنچه بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند، جو ضعیف حاکم بر بورس است. حجم و ارزش معاملات بسیار پایین بود و ارقام در دور خرداد ماه نشان داده شد و خبری از فروش جدی نبود و معامله گران دیگری برای خروج از جلسه آب و آب پرتاب نکردند. اما دلیل آن چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بورس تهران روز کندی را سپری می‌کند و در دوره اوج سال 1378 حدود 30 هزار میلیارد تومان داد و ستد کرد که اکنون نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان است. این کاهش 90 درصدی در ارزش معاملات سهام است، نه به دلیل قفل سهام در رتبه فروش قوی، بلکه به دلیل ضعف معاملات در عرضه و تقاضا. هیچ خریدار با انگیزه ای در بازار وجود ندارد و تمایل زیادی برای فروش سهام وجود ندارد. این در حالی است که طبق آمار، 98 درصد از سرمایه واقعی وارد بازار در 5 ماهه نخست سال 99، از معاملات سهام خارج شد و در این شرایط، رده بازیگران بورس بدون تغییر باقی مانده است. علاوه بر این، فضای انتظار به دلیل بلاتکلیفی و بلاتکلیفی، کسری یک ماهه خودروسازانی که به تازگی به این شرکت پیوسته اند، یکی از دلایل اصلی کاهش فروش تالار شیشه ای تلقی می شود.

امروزه، چه بازار منفی باشد و چه مثبت، چیزی که بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند، فضای کندتر اتاق شیشه ای است. حجم و ارزش معاملات به شدت پایین است و در حال حاضر ارزش کل معاملات در بورس (بورس، فرابورس و بازار پایه) تقریباً 3 هزار میلیارد تومان است. ارقام پایین ترین سطح را از ژوئن سال جاری نشان می دهد، اما تفاوت های قابل توجهی با آن کاهش زمان وجود دارد. در آن زمان فضای قابل پیش بینی در اقتصاد کشور حاکم بود. در روز منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، سهامداران با پیش بینی نتیجه انتخابات و رئیس جمهور بعدی، نقدینگی موجود در پرتفوی خود را ترجیح می دهند و پس از اعلام نتایج تصمیم به حضور در بازار می گیرند که این امر زمان زیادی می برد. حدود 10 ماه، آنها را نشان نمی دهد. شرایطی که بر سطح نوسانات خط فروش سنگینی می کند که منجر به انجماد و ارزش گذاری سهام می شود.

امروز اما اینطور نیست. نه خبری از فروش سنگین، نه دلالانی که برای خروج از معاملات آب و آب می ریزند، نه خریدار در بازار و نه فروشنده ای که تلاش می کند. اما دلیل آن چیست؟ کارشناسان برای وضعیت فعلی تالار شیشه ای چند سناریو ارائه می دهند که هر کدام می تواند شرایط امروز بورس تهران را توضیح دهد.

منطقه انتظار به دلیل نامشخص بودن

بلاتکلیفی و بلاتکلیفی مدت‌هاست که نه تنها بورس تهران، بلکه سایر معاملات بازار ملک را نیز فراگرفته است که قدرت پیش‌بینی روندهای بازار را از سوی سرمایه‌گذاران کاهش داده است. در سایه این بلاتکلیفی که البته با چاشنی سیاست بلاتکلیفی اقتصادی همراه است، فضای مورد انتظار بر بازار حاکم است که اهمیت کاهش ارزش معاملات در بورس را نیز نشان می دهد. کارشناسان بر این باورند که تقاضای ضعیف مهمترین عامل در افت بازار سهام است. اکنون علاوه بر این تقاضای ضعیف، سهامداران قصد تسویه پرتفوی خود را ندارند و به چشم انداز روشن تری از آینده اقتصادی و سیاسی کشور پایبند هستند.

یک ماه بدون ماشین

پس از بحث بر سر افزایش قیمت خودرو در اواسط مهرماه و لغو افزایش قیمت 48 ساعت بعد، سهامداران این خودروها جریمه شدند و حدود یک ماه شاهد توقیف دارایی های خود در سه خودروساز معلق بودند. اگرچه دیروز بالاخره قفل باز شد و شاهد بازگشت خودروها در معاملات بورس بودیم، اما عدم حضور آنها در ماه‌های اخیر خود را کاهش چشمگیری در ارزش معاملات نشان داده است. بررسی ها نشان می دهد که خودروسازان جزو گروهی هستند که بیشترین سهام را دارند. سه خودروساز خودروساز شامل خودرو، خساپا و خپارس طبق آمار حدود 30 درصد سهام شناور را در اختیار دارند و همواره سهم ویژه ای در ارزش کل معاملات سهام در اختیار خود دارند. با توقف این توکن ها اما افت معاملات سهام همچنان بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد و ارزش معاملات بورس تقریبا در محدوده 2 هزار میلیارد تومان قرار دارد.

بازیگران مختلف امروز

به تازگی «دنیای اقتصاد» در گزارشی از خروج ۹۷ درصدی سهامداران خرد از گروه خبر داده که به مجموع بورسیه های ۵ ماهه اول سال ۹۹ اضافه شده است.آمارها نشان می دهد که از ابتدای سال تا ۱۹ مرداد ماه ، سال 1378 که شاخص بورس تهران به سود خالص بالای 95 میلیارد واحد رسید و به سود خالص 28 میلیارد واحد رسید. سپس با تغییر جهت نماگرهای بورس، شرایط نیز تغییر کرد و در عرض چند روز واقعیت در نقش فروشنده نمایان شد، حاصل انتشار 93 هزار میلیارد تومانی این گروه سهامی. بازاریابان در پایان معاملات چهارشنبه 8 دسامبر. در نتیجه به نظر می رسد تاکنون حدود 98 درصد از سهامداران جدید تنها به بهانه کسب سود بالاتر از حد استاندارد در سایر بازارها و مصون از رکود تورم و سقوط سرمایه خود وارد بورس شده اند. ، مسیر خروجی را در پیش گرفته است. سهامدارانی که طبق شواهد، بیشترین هیجان را در مورد معامله دارند.

حالا که سهامداران عاقل بورس را ترک کرده اند کدام دسته از کارگزاران در لیوان مانده اند؟ امروزه کارشناسان بورس تهران را در سه گروه طبقه بندی می کنند.

سهامداران باتجربه: کارشناسان بر این باورند که اکثر کارگزاران سهام در حال حاضر سهامداران باتجربه هستند و می دانند که کاهش قیمت دائمی نخواهد بود. نمونه نزدیک تر، طولانی ترین رکود تاریخ بورس بین سال های 92 تا 94 است که بیش از 700 روز به طول انجامید و ارتفاع شاخص کل بورس تهران بیش از 30 درصد کاهش یافت. رکود شباهت زیادی به رکود فعلی بورس داشت، اما در نهایت در یک روز به پایان رسید و به مرور زمان از آن بورس های صبور سود مناسبی به دست آورد.

سهامداران ارزشمند: گروه دیگری از معامله گرانی که امروزه وارد بورس می شوند، سهامدارانی هستند که همواره نگاهی بنیادی و تحلیلی به پرتفوی خود دارند و اکنون بر این باورند که سهامی که در اختیار دارند از هر جهت و بدون دلیل ارزشمند است. ارزش اموال آنها چوب حراج. این معامله گران هر روز و هر دقیقه در حال برآورد تمامی متغیرهای اساسی موثر بر معاملات سهام و تطبیق این متغیرها با سودآوری تحلیل سهام هستند و با اطمینان در انتظار آینده روشن اوراق خود هستند.

سهامداران بی آب: گروه دیگری از معامله گران امروز بورس تهران همچنان شبیه سهامدارانی هستند که ممکن است بیش از نیمی از دارایی خود را در 16 ماه گذشته از دست داده باشند. این گروه از معامله گران را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروهی از سهامداران آسیب دیده که ممکن است راه دیگری برای جبران زیان خود بلد نباشند و اکنون برای بهره مندی از نگاه بلندمدت به معاملات بورس، تنها با اتخاذ یک استراتژی، صبر و انتظار و … به کارشناسان متکی هستند. . این گروه ریسک انتقال سرمایه خود را به بازار دیگری دارد، جایی که پیش‌بینی‌ها آنطور که باید واضح نیست و تنها می‌توانند منتظر چشم‌انداز آینده بازار سهام باشند.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما